پایگاه اطلاع رسانی مسجدسلیمان
پایگاه اطلاع رسانی مسجدسلیمان
ســردیــارون بـخـتـیـاری
نوشته شده در تاريخ برچسب:چوب,بازی,رسم,ایل,بختیاری, توسط عــلــی چراغیان |

«چو بازی »یا «چوب بازی » یا ترکه بازی از بازی های رزمی ، سنتی و قدیمی و رایج قوم بختیاری است. که بیشتر در بین و بعضا روستاییان و عشایر بختیاری متداول و مرسوم است و غالبا در مراسم عروسی و همراه با رقص و پایکوبی اجرا می گردد.

تعداد بازیکنان چوب بازی دو نفر است و ابزار بازی شامل دو چوب یکی به طول تقریبی یک و نیم متر ( درک)و چوب دیگر کمی کوتاهتر از آنست(ترکه) . در شروع کار توشمال با زدن ساز مردان را به بازی چوب بازی فرا می خواند. دو نفر بازی را شروع می کنند و افراد زیادی به دور چوب بازها حلقه می زنند و تماشا می کنند.یکی از بازیکنان درک و نفر دیگر ترکه را بدست گرفته و مقابل یکدیگر به حمله و دفاع می پردازند . بازیکنان سعی می کنند هنگام بازی با آهنگ ساز و دهل نیز برقصند ، فردی که ترکه را بدست دارد باید به دارنده درک حمله نماید و قبل از وارد نمودن ضربه به چوب وی ابتدا چند دور می رقصد و ناگهان به دارنده چوب بلند یورش می برد . دارنده چوب بلند نیز باید از خود دفاع نماید . حمله کننده هنگام یورش با صدای بلند فریاد می زند و سعی دارد با این کار روحیه حریف را تضعیف نماید . چوب باز باید با چرخاندن چوب و نعره کشیدن و تهدید حریف و فریب حریف چوب بازی کند.

 

حمله کننده هنگام یورش چوب را با دو دست پیش روی خود گرفته و هنگام کوبیدن بر چوب حریف انرا با دست خود می چرخاند و سپس با در نظر گرفتن پاهای او بر چوب وی ضربه وارد می آورد ، البته ترکه باز سعی می کند حریف را گمراه کند تا بتواند بهترین ضربه را بزند. بازیکن حمله کننده فقط یکبار حق زدن ضربه را دارد ( چه به پای حریف مقابل بزند چه نزند)، سپس بازیکنی که چوب بلندتر را دارد ، چوب کوتاهتر را در دست گرفته و فرد دیگری چوب بلندتر را در اختیار می گیرد . و بعد از چند دور بازی نفرها عوض می شوند .بازی تا آخر به همین منوال ادامه می یابدمعمولا اگر حریف ها از بستگان نزدیک یا دوستان هم باشند. به پای هم ضربه محکم نمی زنند.اما در موارد دیگر ضربات محکمی زده می شود که بسیار درد آور است. در چوب بازی احتمال صدمات جدی به پا هست و احتمال شکستگی پا و قوزک. اما مگر غیرت جوانان اجازه می دهد که بازی نکنند.آنها با شهامت کامل وارد میدان می شوند و هیچگونه باکی از درد و رنج ندارند. زیرا این ریشه در سنت دلاوری و بی باکی لرها دارد و همینطور با شنیدن نوای توشمال به سبک چو بازی که به انسان شجاعتی وصف نشدنی می دهد. توشمال چو بازی یا اصطلاحا ساز چوب بازی با دستمال بازی فرق دارد. ساز چوب بازی معمولا دارای ریتم تند و حالت رزمی است، اما ساز دستمال بازی دارای ریتمی ملایم است.

 

 

 

تقدیم به همه پیایل بختیاری

 

 

پیا او پیاهه  که چی  مه   دیاره          صفای  دلس  آسمون  بهاره

زنه  برج  غیرت ز تیگ  بلندس          زلال کلامس منی چشمه ساره

نشون پیایل  به شال و کله  نید          بزرگی  و مردی  ز دیر آشکاره

کسی که نسهده دلس وا توه درد          خور از غم و درد مردم چه داره

تو اشنیدیه  مرد  بی  درد  هرگز !          دل بی  غم  و  درد برد  مزاره

کر  لیش  وار  بهوسه   بلا  کرد          کر  خو  ستینی  ز  ایل و توار

ز  تیر  زمونه   نداره  امون  کس          ایر رستمه یا یل اسفند یاره

به شو دل نبندم که شو دل سیاهه          دلم   عاشق   افتو  آشکاره

خو شه غیرت و عشق و شورجوونی          جوونی  گل  سهر  باغ   بهار

بگ خواجه سی او  پایل که رهدن          نم نیکوسون تا ابد مندگاره

بهومه به بیت و غزل کردمه یاد          که او هم پیاهه و هم سر دیاره

 

عکس : آقای محمدرضا دهداری و با تشکر از وحید عالی نژاد (مدیر کوگ)

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

سعیدرضا جهانگیری
ساعت12:22---28 فروردين 1390
قوم بختیاری یکی ازاقوام دلیر ویکی ازبزرگترین اقوام ایران زمین است خدایادوستداران بختیاری را دوست بدار

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.