پایگاه اطلاع رسانی مسجدسلیمان
پایگاه اطلاع رسانی مسجدسلیمان
ســردیــارون بـخـتـیـاری
نوشته شده در تاريخ برچسب:مسجدسلیمان,وزنه برداری,تیم ملی, توسط عــلــی چراغیان |

 

سرمربي تيم وزنه برداري نفت و گاز مسجدسليمان از دعوت دو وزنه بردار اين تيم به اردوي تيم ملي خبرداد.

به گزارش روابط عمومي شركت بهره برداري نفت و گاز مسجدسليمان، مهران مطلق گفت: حامد خدادادي و ياسين باقري دو وزنه بردار جوان اين تيم به اردوي تيم ملي دعوت شده‌اند.
به گفته اين مسئول كه خود از وزنه برداران پيشكسوت و ملي پوش چندين ساله تيم ملي است، اين دو وزنه بردار آينده خوب و درخشاني در عرصه وزنه برداري خواهند داشت.
وي گفت: دعوت اين دو وزنه بردار تيم نفت مسجدسليمان به دنبال حضور تيم وزنه برداري در مسابقات ليگ جوانان كشور صورت گرفته است.
مسجدسليمان به عنوان نخستين شهر نفتي خاورميانه زادگاه بسياري از ورزش‌هاي كشور است و در عمر ۱۰۲ ساله صنعت نفت ورزشكاران بسياري از اين شهر به تيم ملي راه يافته و توانسته اند براي كشور افتخار آفريني كنند.
بهمن مطلق، محمدزمان مهمدي، منگشتي اميري، شاكرم كرمزاده، مهران مطلق از جمله وزنه برداران ملي پوش نسل پيش اين شهرستان هستند كه با انتقال تجربيات ارزشمند خود توانسته اند افرادي همچون آيت اورامه، مجتبي بيات و ياسين نامداري را از اين ديار رهسپار تيم ملي كنند.
شركت بهره برداري نفت و گاز مسجدسليمان طي ساليان اخير با احداث سالنها و اماكن ورزشي و تجهيز آنها به جديدترين ادوات تمريني نقش مهمي در جذب جوانان اين شهر به ورزش و فعاليت در رشته هاي مختلف ورزشي از جمله وزنه برداري داشته است.

دلیل عمده گسترش وزنه برداری در مسجد سلیمان را می توان به شرح زیر دانست: 

1- تشابه این ورزش با ورزش زور آزما : « زور آزما وزشی بود در بختیاری که در فصل بهار و هوای آفتابی و در میان سبزه زارها انجام می شد . مردان جوان محل جمع می شدند و هفت قطعه سنگ مدوری را که با ضخامت تقریبی 30 سانتی متر و قطری بین  50 تا 60 سانتی متر که قبلاتراشیده و آماده گردیده بود با یاد ونام حضرت علی (ع ) آنها را یکی پس از دیگری بلند کرده و روی هم قرار می دادند، البته در ابتدا برای آنان که مردانی ستبر و زور مند بودند ، شاید خیلی مشکل نبوده است ، اما بعد از آن که تعداد بیشتر و ارتفاع آنها بلند تر می شد ، بلند کردن سنگی با آن ضخامت آن هم با ارتفاعی بالاتر از یک متر کار بسیار شاقی بوده است . کسی که می توانست بیشترین تعداد سنگ را ستون مانند روی هم قرار دهد، زور مند ترین مرد از میان مردان حاضر محسوب می شد و او نیز بین همگان به زورمند ترین معرفی میگرد

2- منزلت و جایگاه خاص افراد نیرومند وقوی در بختیاری

       3- شخصیت ممتاز و برجسته پیشکسوتان و مربیان وزنه برداری مسجد سلیمان 

4- نمایش فیلمهایی که گلادیاتورها در آن نقش اصلی داشتند ( مانند : اسپارتاکوس و ... ) در سینماهای شرکت نفت در شبهایی که اینگونه فیلمها نمایش داده میشد سالن سینماها مملو از جوانان و نوجوانان میشد و چون صندلیها ی سینما کفاف تماشاچیان را نمی داد بسیاری از آنان فیلم را ایستاده تماشا میکردند.

5- فراهم بو دن امکانات وزنه برداری در باشگاههای شرکت نفت در دهه های گذشته و گسترش باشگاهها ی خصوصی در دو دهه اخیر. 

6- پیشگام شدن سازمان ورزش شرکت نفت در دهه اخیر در فعالیتهای ورزشی و تشکیل تیم وزنه برداری نفت که باعث وزنه برداران مسجد سلیمان از بلا تکلیفی نجات یابند. 

دلایل فوق و عشق به استاد و پشتکار وزنه برداران مسجد سلیمانی سبب شده است که نام این  رشته با نام مسجد سلیمان عجین شود و این رشته یکی از پر افتخار ترین رشته های ورزشی مسجد سلیمان محسوب شود لازم به ذکر است که در سال 67 از تیم 30 نفره ملی که در اردو بسر می برند 17 نفر آنان مسجد سلیمانی بودند.

وزنه برداری مسجد سلیمان ازسال 1332 با مربیگری نادر حیدری که داور و مربی بین الملی بود از باشگاه نفتون آغاز شد و درسالهای بعد باشگاههای دیگر شرگت نفت به وزنه برداری علاقه مندی نشان دادند . به تدریج مسابقات رسمی باشگاهها به صورت منظم برگزار شد که این مسابقات با استقبال بی نظیر تماشا گران مواجه شد . ره آورد این مسابقات منظم،قهرمانی بلا منازع تیم وزنه برداری مسجد سلیمان در مسابقات استانی بود  قهرمانی کشور در سال 1338 اولین افتخار برون استانی بود که وزنه بردارن مسجد  سلیمانی به آن نائل شدند و این پیرزی زمینه ساز پیروزیهای بعدی شد  اولین وزنه برداری مسجد سلیمان که قهرمانی آسیا را به نام خودثبت کرد منگشتی امیری بود که در یال 1345 به این مهم دست یافت و در المپیک حهانی1960 م ایتالیا (رم) مقام ششم جهان را کسب کرد.

بعد از منگشتی امیری بسیاری از وزنه برداران مسجد سلیمانی نیز عناوین مهمی دروزنه برداری کسب کردند  در سالهای اخیر بسیاری از وزنه برداران مسجد سلیمان برای دست یابی به شغلی مناسب به باشگاههای دیگر کشور پیوستند و به همین دلیل است که هر ساله تیم وزنه برداری باشگاه نفت با وزنه بردارانی جوان و جویای نام در مسابقات کشور شرکت می کند.

خیل علاقه مندان به وزنه برداری در مسجد سلیمان و استمرار برگزاری مسابقات وزنه برداری .استان و بعضاَ کشور در این شهر ایجاب میکند یک سالن مخصوص تمرینات و مسابقات وزنه برداری که دارای دستگاههای تهویه مناسب باشد در مسجد ساخته شود.

جمعی از وزنه برداران مسجد سلیمانی که به عضویت تیم ملی ( نوجوانان ،جوانان ،کارگران ،بزرگسالان ) در آمدند و یا مقام اول تا سوم مسابقت کشوری راکسب کردند : منگشتی امیری ، نادر جعفر زاده ، اکبر جلالی ، مراد شهنی، صفر عسگر پور، نجف نیکخواه ، نصرا.. دهنوی ، شاکرم کرم زاده، سید علیرضا قریشی، علیرضا آذری، اسکندر کاکولکی، داراب کاکوکی، عبداارضا نیک سرشت، اردشیر شمس، مهران مطلق ، آرمان طاهری نیا، یونس کاکولکی ،سنجر کاکولکی ، عبدالرضا سلیمانی ، فرامرز کیانی زاده ، عبدالرضا نوروزی ، ایرج دائدی منجزی ، افشبن حیدری ،مهرداد حافظی ، منصور شهنی پور، ابراهیم معصومی ، فرشاد راهداری ، بیژن مرادی ، هوشنگ نامداریان ، داریوش رحیمیان، فرید ادیبی ،افشار حافظی ، شاهرخ اعتدالی ، کورش عزیزی ، سیامک سلطانی ، محمد رضامحمدی، فرشاد اسمی زاده، دلاور اسدی،اسماعیل داودی، رضا حسین زاده،بهرام ده چشمه، غلامرضا ورزنده، مهرداد بختیاری ، رضا نجفیان، نادر بال افکن،علی حسین بهداروند، ناصر مشهدی زاده،علی مراد سجادیان،محمد کریمی، رضا جمال الدین،شهرام داراب پور،میلاد رامهرمزی،فراز رامهرمزی،علی کرم زاده،آریو شیر علیزاده،یوسف منصوری،فرهاد محمد رفیعان، مراد براتی، امیر خسروی، مهران غریبی، مهران مرادی نیا ، جهانشاه محمدی، افشین درویشی، پرویز راکی، شاهرخ اکبری، شهرام بختیاری،جهانگیسر نصیری، کریم رجبی،غلامرضا سیاهپور،مجتبی بیات و ... .


نظرات شما عزیزان:

بختیاری
ساعت0:57---29 بهمن 1391
بنده ازمدیریت سایت گاه مندم چرااسامی تمام وزنه برداران نفت رانگفته بطورمثال مرحوم امید وحیدی وخیلیای دیگر که برای تیم نفت تمرین کردند

غلامرضا سياهپور
ساعت16:04---20 مهر 1390
سايت جالبي داريد اطلاعات خوبي داره ولي بهتره بيشتر رو چهره هاي ورزشي مسجدسليمان تحقيق كنيد چون خيلي از اونها با اينكه مقام هاي زيادي در كشور و يا حتي آسيا آورده اند ولي هنوز گمنام مانده اند در ضمن سه تن از اسامي وزنه برداراني كه در متن وبلاگ ذكر شده شهيد شده اند به نام هاي جهانگير دانش و يوسف منصوري و رستم صادقي از وزنه برداران با اخلاق شهرستان مسجدسليمان كه در دهه 60 به شهادت رسيدند

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.