پایگاه اطلاع رسانی مسجدسلیمان
پایگاه اطلاع رسانی مسجدسلیمان
ســردیــارون بـخـتـیـاری
نوشته شده در تاريخ برچسب:, توسط عــلــی چراغیان |

مراسم سوگواري در ميان بختياري ها اهميت خاصي دارد و همراه با مراسم پر سوز و گدازي برگزار مي شود كه از یکسو نشانه انس و الفت آنها با اهل بیت (ع) و از دیگر سو نشانگر همبستگي اجتماعی آنها است که هم در عزاداري هاي مذهبي و هم در عزاداري هاي خصوصي قابل مشاهده است.

به گزارش آژانس خبري بختياري (ايبنا نيوز) با شروع ماه محرم، بختياري ها نيز به مانند تمامي شيعيان دنيا در عزاي سرور و سالار شهيدان به ماتم مي نشينند و با برگزاری آيين هاي ويژه به عزاداري مي پردازند.

يكي از آيين هاي كهن بختياریها در اين ماه، قرباني كردن گوسفند نذري است. معمولاً از گوشت گوسفند قرباني غذايي تهيه مي شود و افراد به صرف غذاي نذري دعوت مي شوند.

به طور كلي عزاداري بختياري ها در روز تاسوعا و عاشورا حال و هواي ديگري دارد و بسيار پرشورتر از بقيه ايام محرم برگزار مي شود.

در گذشته، عشاير بختياري در روزهای تاسوعا و عاشورا دست از كار و فعاليت روزمره مي كشيدند و گردهم جمع مي شدند و به عزاداري مي پرداختند.

از رسوم عشاير بختياري در اين ايام برپايي علم عزا است. علم، نمادي از رشادت و جان فشاني حضرت ابوالفضل(ع)، علمدار دشت كربلا است.

برجسته ترین تفاوت علم در منطقه بختياري با ساير مناطق، در اندازه چوب علم است؛ اندازه چوب علم در بين عشاير بختياري حدود دو متر است كه نسبت به علم هاي ساير مناطق كوتاه تر است. بختياري ها براي آراستن علم بيشتر از شال هاي سياه استفاده مي كنند. برافراشتن علم با شال هاي رنگي در بين عشاير بختاري كمتر مرسوم است.

عشاير بختياري معمولاً پس از جمع شدن، براي برپايي عزا به سمت نزديك ترين امامزاده در محل مي روند. در بين راه، افراد به نوبت علم را بر دوش مي كشند و حاجت خود را از باب الحوائج حضرت عباس (ع) طلب مي كنند. چنانچه امامزاده و يا مكان مذهبي در آن حوالي نباشد، براي برپايي عزا بين خانه هاي آن منطقه مي گردند.

نوحه هاي خوانده شده در اين مراسم، بيشتر نوحه ها، اشعار و مرثيه هاي قديمي و به زبان فارسی است كه با شكسته شدن برخي افعال و كلمات به سبك بختياري خوانده مي شوند.

يكي از معروف ترين نوحه هاي اين ايام نوحه اي است به نام "حسن - حسين" که با ترجيح بند "حسن - حسين، اي واي حسين، شهيد كربلا حسين" خوانده می شود. اين نوحه به اصطلاح «دو ضرب» است اما عشاير بختياري در هنگام خواندن اين نوحه به طور نامنظم بر سر و سينه مي زنند و از عمق وجود به عزاداري مي پردازند.

به طور كلي سينه زني عشاير بختياري چندان ريتميك و هماهنگ نيست. در برخي مواقع شخص به مانند كسي كه يكي از عزيزترين افراد خانواده خود را از دست داده باشد، به صورت نامنظم بر سر و سينه زده و ناله مي كند.
همانگونه كه گفته شد يكي از رسوم بختياري ها در اين روز دادن غذاي نذري است؛ معمولاً دسته عزادار براي برپايي عزا به خانه بزرگ فاميل و يا سادات منطقه مي روند و اين فرد نيز گوسفندي را قرباني كرده و غذايي براي عزاداران تهيه مي كنند.

تهيه غذاي نذري در بيشتر موارد با توجه به همبستگي زياد ايلي در بين عشاير بختياري، به صورت شراكتي است؛ چند نفر گوسفند هاي نذري خود را در يك مال ذبح مي كنند و در همان خانه به صورت مشترك غذاي نذري خود را تهيه و بين عزاداران تقسيم مي كنند.

از ديگر رسوم اين ماه، پختن "حلوا" توسط زنان مي باشد. حلواي پخته شده توسط زنان بيشتر بين كودكان و عزاداران خيرات مي شود.

زنان در روز تاسوعا و عاشورا در امامزاده آن محل جمع مي شوند و براي غربت امام حسين (ع) مويه مي كنند. چنانچه امامزاده اي در آن حوالي نباشد، زنان هر مال در يك خانه جمع مي شوند و ضمن پختن خيرات و غذاي نذري به عزاداري مخصوص خود مي پردازند.

منبع :  آژانس خبري بختياري


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.