پایگاه اطلاع رسانی مسجدسلیمان
پایگاه اطلاع رسانی مسجدسلیمان
ســردیــارون بـخـتـیـاری

 

موضوع جاده مسجدسلیمان به اهواز از آن موضوعاتی است که هر مسجدسلیمانی نسبت به آن تعصب دارد.کمتر کسی را در این شهر می توان پیدا کرد که در این چند سال خود یا یکی از اعضای خانواده یا بستگان نزدیک را در این جاده از دست نداده باشد. مسير كنوني اين جاده همان مسير يكصد ده سال پيش مي باشد كه كاشفان نفت در ايران براي دسترسي به محل با دست انسان و استفاده از حيوانات ساخته بودند، و فقط در اين مدت تغيراتي بر روي جاده انجام شده بدون اينكه مسير آن تغيير كند. در واقع عبور از اين جاده با اين مسير در ۱۱۰ سال گذشته برای مردم شهرستان های مسجدسلیمان، اندیکاء و لالی کابوس هولاناک و خطرناک بوده و هنوز هم ادامه دارد. بی شک سیر تحولات جاده مسجدسلیمان به اهواز نیز نیاز به تفکر و تامل داشته و دارد.سالیان متمادی است که این شهر از نداشتن یک جاده مناسب رنج میبرد.

 جاده ای که این شهرهاي چند صد هزار نفری که البته بخش عمده اي از جمعيت آن چند برابر جمعیت ساکن آن در شهرهای اطراف و نیز استانهای دیگر و حتی در ممالک دیگر ساکن میباشند و تماماً در طول سال به دلایل مختلف و بکرات عمدتاً در مسیرمرکز استان در حال تردد میباشند.

 متاسفانه طی سالیان گذشته به بهانه جابجایی شهر و معظلات ديگر مدت دوازده سال این شهرستان را از بودجه های کلان و اجراي پروژه هاي عمومي محروم و در راه توسعه جاده های دیگری در استان هزینه کرده اند ،اما طی این سالها کوچکترین بودجه ای در این بخش هزینه نشد و مسجدسلیمان تنها شهری بوده و هست که از این دایره عقب افتاده.

 هم اكنون پس از سالها با پیگیرایهای بعمل آمده، شرکت نفت و با تعریف بودجه ای برای این امر در صدد تغییر این جاده به یک شبکه ارتباطی امن بر آمده، تا شاید حداقل باری از دوش این مردم بسیار کم توقع برداشته شود. جلسات بسیاری در تهران و استانداري خوزستان پیرامون این موضوع گرفته شد.  نتايج اين پيگيريها منتج به بررسی کارشناسی چند مسير راه و اقداماتي براي تعيين راهكارهاي ممكن و عملي  جهت تعيين بودجه لازم بعمل آمد. بهمين منظور تیم های تخصصی راه سازی از بخش خصوصی در استان شکل گرفت وآمادگی خود را برای انجام این طرح در کوتاه ترین زمان ممکن اعلام کردند. درراستای پیگیریها و با دستورات استاندار محترم و نیز ارتباط نماینده محترم شهرستان با مجموعه وزارتی راه و همکاری صمیمانه فرماندار محترم  ادامه یافت.

 متاسفانه بار ديگر چون سالها كم لطفي به شهرستان هاي مسجدسليمان، لالي و انديكا و مردمشان، کارشکنی ها باعث شد تا اين مهم به بیراهه کشيده شود.

 خوشبختانه در جلساتی که با همت انجمن دوستداران مسجدسلیمان تمام طیف های سیاسی  فارغ از  هر گونه برداشت مقرضانه ای پشت میز و در کنار هم نشستند و پیرامون این موضوع صحبت شد و شاهد حمایت همه جانبه اساتید دانشگاه و متفکران و نیز نخبگان بودیم.

حال سوال اینجاست چرا پروژه جاده مسجدسلیمان به اهواز دچار این دوگانگی شده است؟

 

۱- طرح کنونی مسیر میدان دانشگاه آزاد تا ملاثانی(مسير طلاني و پر پيچ و خم)

 

بنظر مي رسد كه عده ای از آقايان با حمایت هایی از سوی برخی مسئولین استان به دلایلی سعی بر این امر دارند طرح کنونی مسیر میدان دانشگاه آزاد تا ملاثانی كه خود تغيير چنداني از مسير ۱۱۰ ساله گذشته ندارد را بعنوان مسیر اجرائي جاده مسجدسلیمان به اهواز تایید نمایند.اين طرح بي نتيجه مسیر کنونی جاده مسجدسلیمان به اهواز مي باشد كه پس از دو بانده شدن نهایتا با همان پیچ ها و گذر گاه های خطرناک و اضافه مسیری که حدود ۴۰ کیلومتر مي باشد و در نقشه های موجود نیز تقریبا به شکل یک U انگلیسی و نعلی شکل مي باشد و با دور زدن کوه های مسجدسلیمان در كمين اجرائي شدن مي باشد. در این ميان ظاهراً استدلال همان حرف قدیمی است که چون مسجدسلیمان به سمت دانشگاه شکل گرفته است تغییر این مسیر به سمت دیگری سبب حذف جایگاه رشد مسجدسلیمان از شمال به جنوب آن خواهد شد.

 در صورتيكه تراكم موجود مسجدسليمان و توسعه متناسب آن بر پايه گزارشات كارشناسان زمين شناسان و كارشناسان مخازن نفت و گاز كه هم اكنون تعدادي از همان تحليلگران درانجمن حضور دارند ، در شرق اين منطقه مي باشد و با تحولاتي كه وزارت نفت در ارتباط با مناطق نا امن انجام داده است، مسجدسليمان در محل كنوني توسعه خواهد يافت و فقط تعدادي شهرك هاي مسكوني در محل امن دانشگاه آزاد ساخته خواهد شد و از آنطرف شرق مسجدسليمان با امكانات وسيع نيز جزء محل هاي امن براي توسعه شهرستان مسجدسليمان مي باشد و همچنين ارتباط با شهرستان ايذه و كل استان شرقي و شمالي نيز از اين سمت امكانپذيرمي باشد.

 

۲- طرح جاده مسجدسلیمان از مسیر تمبی به  سه راهی نفت سفید و ملاثانی(مسير كوتاه و بسيار مستقيم)

 

مسیر این طرح از سمت تمبی و حداکثر با حفر تونلیهائی با  مجموع طول ۵ کیلومتر به صورت مستقیم  و به صورت بزرگراه و یا آزادراه احداث خواهد شد. مسیر این جاده حدود ۴۰ کیلومتر نزدیک تر از جاده  گذشته خواهد بود و در واقع مسير ۶۲ كيلومتري پر پيچ و خم موجود را به ۲۲ كيلومتر آزاد راه تبديل خواهد كرد كه از نظر زماني نيز مسير يكساعته را  به ۱۳ دقيقه كاهش خواهد داد يعني ۴۷ دقيقه كاهش براي هر سفر.

 از نظر ساختاری نيز دارای طرح درجه یک و يك راه بين المللي کامل و استاندارد خواهد بود.شرکت های سرمایه گذار نیز حاضر به سرمایه گذاری در روند ساخت این اتوبان به دلیل شکل و مزیت های کلان آن هستند. با يك بررسي اجمالي و مقايسه دو طرح فوق به چه نتيجه اي بايد رسيد.در اين برهه كه دنيا رو به پيشرفتها شگرف مي باشد و تمام قرائن و شواهد بعد از ۱۱۰ سال كوتاهي نشان مي دهد كه بايد طرح بهينه و ايمن را اجرا كرد. مزيت بارز آن اصل ۴۴ قانون اساسي مي باشد كه لازم است از بخش خصوصي حداكثر استفاده بعمل آيد.

 سوالات:

 ۱-     واقعا چرا آزاد راهي  كه قرار است ۴۰ کیلومتر این مسیر را نزدیک تر کند و به جای مسیرپر پيچ و خم بصورت مستقیم  و نه به شکل دو بانده بلکه بصورت اتوبان احداث خواهد شد و زمان را به يك چهارم تقليل خواهد داد را در اولويت قرار داده نشده است؟

     و اشکال دوستانی که با این استدلال که به مشاور طرح مسیر فعلی داده شد و مسیر تمبی در اولویت نبود و مشاور طرح اصلا بر روی چنین طرحی حتی مطالعه نکرد چه می تواند باشد/.؟به همین دوستان عزیز و محترم که می فرمایند چون مجوز های این جاده گرفته شد آیا نباید ایراد این امر گرفته شود که وقتی کار از بیخ و بن مشکل دارد آیا می بایست بر آن تاکید کرد؟ وچون مجوزهای لازم و نقشه برداری های کارشناسی این امر انجام شده نباید پرسید؟چه کسی از روز اول طرحی اینچنین را حتی برای نقشه برداری و مشاوره به مشاور طرح پیشنهاد نکرد؟

 

۲- چه ديدگاهي براي چشم اندازه ۵۰ سال آینده این شهر وجود دارد؟

۳- آيا اين آزاد راه پيشنهادي مي تواند شروعي براي برنامه ۵۰ ساله اين شهر بعد از ۱۱۰ سال كوتاهي باشد.

 

۴- بهتر نیست اين شهرستان كه داراي رشد جمعيتي بالائي مي باشد و بايد رشد اقتصادي متناسب داشته باشد، داراي دو جاده ورودي و خروجي مناسب باشد؟

 

۶-     چرا نبايد مشكل كنوني ترافيك هزاران كاميون كارخانه سيمان را با احداث اين آزاد راه قبل و با تمهدات مناسب قبل از رسيدن به دروازه شهر حل نكنيم؟ حال آنكه اين ضرفيت اين كارخانه در حال توسعه به دو برابر مي باشد؟

 

۷-     چگونه است كه شرکت های مادر تخصصی راهسازی کشور که بعضا احداث اتوبان های بزرگ پایتخت  را بر عهده داشته اند و دارای رتبه های یک در بسیاری از موراد ساخت و احداث  آزاد راه ها هستند و به مسير اين طرح آزاد راه رای مساعد میدهند در حاليكه در برآوردهای اجرایی دیده نمیشوند؟

 ۸-      آیا در راستای توسعه پایدار شهرستانهای مسجدسلیمان و لالی و اندیکا، نياز به یک راه ارتباطی مناسب و استاندارد به مرکز استان می باشد ؟

 ۹-      ایا تفکر رشد مسجدسلیمان از سمت دانشگاه به اهواز می تواند جوابگوی احداث یک جاده در خور در این مسیر باشد؟

 ۱۰-   چه سیاست های حاکمی سبب عقب افتادگی مسجدسلیمان طی این روند می گردد؟

 ۱۱-   جواب آيندگان را چه كساني مي توانند بدهند و مسؤليت با كيست؟

 مزیت های اصلی احداث چنین بزرگراهی:

 ۱-       کوتاه شدن مسیر تا حدود ۴۰ کیلومتر.

۲-        از بین رفتن پیچ های خطرناک در مسیر.

۳-       کم شدن حوادث منجر به فوت.

۴-       امکان کنترل نامحسوس توسط گشت های پلیس راهور و دوربین های پلیس.

۵-       امکان ایجاد  امداد جاده ای در طول مسیر.

۶-       امکان اخذ مالیات و عوارض در جهت تکمیل تعریض بهسازی و نوسازی مسیر در آینده.

۷-       امکان حرکت ماشین های ترانزیتی از جمله ماشین های سنگین از این مسیر و جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه.

۸-       بوجود آمدن راه ورودی و خروجی در شهرستان  و خروج مسجدسلیمان از بن بست موجود.

۹-       امکان استفاده تمام مردم استان و بخصوص  مرکز آن از طبیعت بکر مسجدسلیمان و اندیکا به سبب نزدیکی از این مسیر به شهرستان مسجدسلیمان.

۱۰-    ترغیب استفاده از جاده مسیر شهرکرد به مسجدسلیمان توسط مردم به دلیل نزدیکی و سرعت رسیدن به شهرستان.

۱۱-    از همه مهمتر کمتر شدن شیون زنان و کودکان و داغدار شدن خانواده هایی که  تا ابد من و شما را برای کمک به احداث چنین اتوبانی دعا خواهند کرد.

 

 امیدوارم دوستانی که بر حرف های خود تاکید میکنند هیچ گاه دچار حادثه ایی اینچنین نشوند اما حادثه هم فقط یک بار اتفاق خواهد افتاد.امیدوارم من و شما از اتفاقاتی که در این مسیر ها افتاده درس بگیرم و به سبب مقاصدمان دچار تفکرات پوسیده گذشته نباشیم و به فردای کسانی بیندیشیم که پس از ما در مورد عملکرد ما حرف خواهند زد.

به قلم : حسین سریع کار

 پیوست آمادگی شرکت ها برای شرکت در این پروژه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جاده مسجدسلیمان به اهواز

یا

آزاد راه اهواز - مسجدسليمان!!!


نظرات شما عزیزان:

محمد
ساعت17:36---23 خرداد 1390
درود بر شما - واقعا\" حق با شماست - بنده به دلیل کارم که در مرکز استان هست هفته ای دو بار از این مسیر فعلی عبور میکنم - روزی نیست که توی این مسیر تصادف وحشتناکی رخ نداده باشه دلیلش هم غیر ایمن بودن این مسیر است... در ضمن پلیس راهنمایی و رانندگی هم که همیشه رانندگان مسجدسلیمانی رو جریمه میکنند. خدا خیرشان ندهد. برای ما جاده خوب که نمیسازند هیچ ، جریمه بد بودن این مسیر رو هم باید بپردازیم و آنوقت انتظار دارن تمام قوانین مقررات هم رعایت بشه. همین شوشتر که دارن براش جاده دوبانده میسازن رو من ندیدم یکبار پلیس راه اونجا بوسیله دوربینشون رانندگان متخلف اون مسیر رو جریمه کنه همیشه مسجدسلیمانیها باید خزانه راهنمایی و رانندگی رو پر کنند...

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.