پایگاه اطلاع رسانی مسجدسلیمان
پایگاه اطلاع رسانی مسجدسلیمان
ســردیــارون بـخـتـیـاری
تاریخچه بختیاری
 
برای نخستین بار حمدلله مستوفی در شمارش تبارهای لر بزرگ از بختیاری‌ها نام برده‌است. [۲] تباری که پس از نیرومند شدن آوازه بیشتری یافت و سرانجام به بیشتر سرزمین‌های لر بزرگ چیره شد و نام خود را به آنها داد.

 

بر پایه نوشته‌های تاریخی بختیاری نام یکی از تبارهای بزرگ ایران می‌باشد که به لر بزرگ نیز شناخته شده‌است[۳] چرایی این نامگذاری به گفته برخی به سبب نزدیکی دامنه فرمانروایی اتابکان لرستان به سرزمینهای بختیاری نشین در زمان گسیختگی و چندگانگی فرمانروایی ایران بوده‌است از این رو آنان را لر بختیاری نیز می‌نامند. نام لر کوچک نیز به مردمان لرستان و ایلام امروزی داده شده بود. در گستره زمانی میان هخامنشیان و ساسانیان، لرستان بخشی از سرزمین بزرگ پارس بوده‌است. پس از اسلام و از زمان خلفای عباسی، لرستان فراتر از مرزهای امروزی (از همدان تا گلپایگان) -و زیر پرچم فرمانروایی اتابکان لرستان- تا مرز اتابکان فارس (ازسال ۵۰۶ تا ۱۰۰۶ هجری قمری) گسترده شده بود از این رو فرمانروایان این سده‌ها با نام اتابکان لرکوچک شناخته می‌شدند. خرم آباد پایتخت فرمانروایی اتابکان لر کوچک و ایذه مالمیر پایتخت فرمانروایی اتابکان لر بزرگ به شمار می‌رفته.


با درنگریستن به ٔ گمانه زایش کوروش بزرگ در انشان که شهری در آپا اختر (شمال=آپااختر) خوزستان بوده (به باور برخی همان ایذه امروزی) و همچنین سنگ نبشته‌ای که گفته‌های کورش بزرگ را دربرداشته و در شوش یافت شده و در آن آمده‌است که کورش بزرگ بر آن شده که در سر راه خود از هگمتانه به شوشا با مردمان باختری دیداری داشته باشد می توان چنین برداشت کرد که دامنه سرزمین باختری‌ها جایی میان همدان و شوش امروزی بوده و نه در باکتریا (افغانستان) و یا میان رودان.
همچنین نام‌های برخی از سرزمین‌های بختیاری نشین مانند شهرستان پارسان (فارسان امروزی)و یا ایزدجی (میزدج امروزی) و روستای پیل آباد (فیل آباد امروزی) که جایگاه پرورش و نگهداری فیـل های جنگی بوده‌است گویای این است که این سرزمین بخشی از امپراتوری پـارس بوده از اینرو می‌توان برداشت کرد که واژهٔ بختیاری همان دگرگون شدهٔ واژهٔ باختـری می باشد.
رومن گیرشمن باستان‌شناس سرشناس فرانسوی می‌نویسد :

« من جای جای این سرزمین (بختیاری) پا نگذاشته‌ام مگر اینکه عیلامی را یافته‌ام »

این نشان از این دارد که پیش از چیرگی مردمان هند و اروپایی تبار این سرزمین هم زیر پرچم امپراتوری ایلام بوده‌است.

در آغازه پادشاهی فتحعلی‌شاه قاجار، بختیاری بخشی از خاک استان فارس بود و رود کارون جداکنندهٔ فارس و "عراق عجم" به‌شمار می‌آمد.از سال ۱۲۵۲ قمری بختیاری گاهی بخشی از اصفهان و گاهی بخشی از خوزستان بود.

بختیاری‌ها در گذر تاریخ همواره در رده‌های سیاسی، سپاهی و بازرگانی دستی داشته‌اند، به‌ویژه جایگاه ایشان بعنوان سپاهیان صفویه و تشکیل زندیه تا انقلاب مشروطه و سپس تشکیل شرکت نفت و جنگ ایران و عراق ... نخستین کسی که برآن شد تا تاریخ بختیاری‌ها را به نگارش درآورد سردار اسعد بختیاری بود که در نگاشته‌های او به نام "تاریخ بختیاری" به دانسته‌های ارزشمندی درباره بختیاری‌ها بر می‌خوریم.

 

 


نظرات شما عزیزان:

ابراهیم حاجی زاده
ساعت23:52---15 بهمن 1391
سلام عنایت کنید مطالبی که در خصوص قوم بختیاری دارید برای اینجانب ایمیل نماید تا با ذکر نام شما در سایت درج گردد

دکتر مسعود لیموچی
ساعت21:58---1 بهمن 1391
با سلام دوست عزیز، خسته نباشید.
سالهاست که درخصوص تخصصم (تاریخ) مقاله نوشتم و دستاورد هایم را تقدیم جامعه ی ایران نمودم. آقا کورش عزیز شما سطح تحصیلی تان چقدر هست و بر اساس کدام منبع معتبر بین المللی اینگونه پایتخت بختیاری را تخریب هویت می نمایی ؟ اولا پارسوماش نه پارس و ماش و این به معنی پارس(فارس) و ماش ( لربختیاری) است. دوما واژه ی ایذه با توجه به مثتندات مکتوب و عینی از تغییر واژه ی آنشان-آنزان-ایذج-ایذه(مال امیر) بوجود آمده است. سوما باب دینارونی یک شاخه ی 7لنگ از بختیاری است و به یاد داشته باشید که کورش (سایروس به یونانی) در کتیبه ی خود نام آنشان را یاد کرده و در ایذه روستایی به نام کمبوج موجود است( کورش ار تخمه ی کمبوجیه). چهارما از نظر بهداشت شهری و فرهنگ شهری و فرهنگ اصیل بختیاری، ایذه را نمی توان با شهری که از هر نظر هنوز با مفهوم شهر فاصله دارد مقایسه نمود... شما مسلمان هستید و باید از دسیسه ی اسرائیل آگاه باشید، تاریخ ایران عزیز محدود به هخامنش و پارس نیست! شما از طاق تویله ( ایل خانان لر) یا اشکفت سلمان(تغییر نام یافته ی نیایشگاه هانی بر اثر حمله ی اعراب) یا کول فرح یا الهک در ایذه یا طاق کسری در عراق (ساسانی ها) یا دیگر جاهایی که بیانگر هویت ایران و ایرانی ست دیدن بفرما و کتب معتبر را بخوان و مانند یک مرد اضهار نظر کن.. و به یاد داشته باش تاریخ شرم آور استعمار انگلیس را ...};-


مجیدحافظی
ساعت12:13---22 آذر 1391
باسلام ودرودفراوان به تک تک مردم غیور بختیاری.ای کاش بجای کشمکش وعرض اندام درتاریخ بختیاری کسی پیدامیشد تاریخ بختیاری رابدون غرض وبراساس واقعیت بیان مینمود

ل ن
ساعت10:25---30 آبان 1391
این صفحه را هر کسی می خواند برای دو بختیاری جای تاسف است اینطور همدیگر را نکوهش کنند لطفا سریع متن ها اصلاح شوند

ehsan
ساعت21:33---26 شهريور 1391
salam salar man bachey MIS hastam boshehr zendgi mikonam . baram etelaati dar mored bakhteyari baram beferest
chakerim


بختیاری و ایذه ای
ساعت10:32---10 ارديبهشت 1391
با عرض سلام
آقا کوروش اولا که برو و یه خورده کتاب بخون و بیشتر تحقیق کن
اولا ایذه ای ها هفت لنگ هستن و دوما حرف دهنتو بفهم


کوروش
ساعت12:51---26 آبان 1390
با درود . هم میهن گرامی انشان یک شهر خاص نبود بلکه تمامی منطقه بختیاری نشین امروزی را در دوران گدشته انشان میگفتند که مرکز ان پارسوماش بود رد پای انشانیان (هخامنشیان نخست) را میتوان با جستجوی اثار معماری خاص انها که استفاده از سنگ تراش بدون ملات است را در منطقه بختیاری دنبال کرد که قدیمی ترین ان در قلعه بردی و بعد در دژ فرمانروایی مسجدسلیمان (امروزه به اشتباه به نام اتشکده سرمسجد) و کلگه زرین مسجد سلیمان(کاشف دکترعلی اکبرسرافراز) میباشد و البته هنوز هم بختیاریها از سنگ تراش استفاده میکنند. در پژوهش خود در ایذه و روستاههای پیرامونش هیچ گونه اثاری از معماری انشانی یا همان هخامنشی یافت نکردم که با تحقیق بیشتر دانستم مردم این شهر از ان جهت ایذه را انشان میگویند که ابتدای اسم انشان الف دارد و با ایذه هر دو با این حرف شروع میشوند اما اگر با این منطق باشد که اندیکا (بخش شمالی و کوهستانی مسجد سلیمان(پارسوماش) به انشان شبیه تر است. مسجد سلیمان محل 7 لنگ است و پر جمعیت تر از ایذه و ایذه محل 4 لنگ یادمان هست که هرودوت هم قبایل پارسی را به 6 طایفه شهری و ده نشین و 4 طایفه کوچ رو تقسیم میکند

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.