پایگاه اطلاع رسانی مسجدسلیمان
پایگاه اطلاع رسانی مسجدسلیمان
ســردیــارون بـخـتـیـاری
نوشته شده در تاريخ برچسب:آلبوم,شیمبار,محمد,علی منجزی , توسط عــلــی چراغیان |

محمد علی منجزی در تیر ماه سال ۱۳۵۰ در شهرستان دزفول در شمال استان خوزستان به دنیا آمد. او موسیقی را با آواز شروع کرد. پس از گذ شت ۵ سال با ساز سحرآمیز «نی» آشنا شد و تصمیم گرفت تا فعالیت خود را در این زمینه به صورت حرفه ای دنبال کند.

محمد علی منجزی از سال ۱۳۶۹ نی نوازی را بطور علمی و جدی دنبال کرد و به فراگیری تئوری موسیقی و ساخت نی و همچنین آشنایی کامل با ردیف های سنتی ایران نزد اساتید مطرح موسیقی کشور و تحقیق در این باره پرداخت.

این هنرمند کشورمان در زمینه شناخت مکتب موسیقی بختیاری و نیز موسیقی محلی شهرستان دزفول، دارای تخصص و مهارت می باشد.

منجزی در سال ۱۳۷۶ فعالیت هنری خود را با گروه موسیقی «دل انگیز» در شهرستان دزفول آغاز کرد که این امر تا بحال (شهریور ۱۳۹۰) ادامه دارد. گفتنی است این گروه، همکاری نزدیکی با صدا و سیمای مرکز خوزستان و رادیوی دزفول دارد.

در سال ۱۳۸۲ به درخواست علاقمند موسیقی، تدریس ساز « نی » در آموزشگاه موسیقی دل انگیز دزفول را آغاز کرد و تاکنون به این امر مشغول بوده و شاگردان بسیاری را به جامعه هنری خوزستان تقدیم کرده است.

در جریان کنسرت استاد جلال ذوالفنون در دزفول که با همکاری گروه موسیقی دل انگیز دزفول در مجتمع فرهنگی سینمایی این شهر و به مدت پنج شب از تاریخ ۲۱/۶/۸۹ تا ۲۵/۶/۸۹ برگزار گردید، محمد علی منجزی نوازندگی نی را برعهده داشت.

بنا بر گزارش سایت رسمی استاد جلال ذوالفنون ، اعضای گروه موسیقی دل‌انگیز دزفول که در این برنامه همکاری کردند آقایان محمدعلی منجزی نوازنده‌ی نی، رضا شکوفا نوازنده‌ی تار، مهران نیک‌منش نوازنده‌ی دف و تنبک، علی ظفری نوازنده‌ی دف و تنبک ، محسن مالچی نوازنده‌ی تارباس، علی صدیقی راد خواننده و حسین شکوفا آهنگساز ، سرپرست گروه و نوازنده‌ی سنتور بودند.

محمد علی منجزی علاوه بر نوازندگی و تدریس نی ، در سرودن شعر و تصنیف و خوانندگی هم فعالیت دارد. وی در برگزاری کنسرت های موسیقی بختیاری در دزفول پیشگام بوده و کنسرت های وی با استقبال گسترده مردم شهرستان دزفول اعم از دزفولی و بختیاری همراه بوده است. آخرین کنسرت موسیقی بختیاری که با اشعار و اجرای وی به مناسبت فرا رسيدن ميلاد حضرت امام رضا (ع) از تاریخ ۱۷/۰۷/۱۳۸۹ تا ۳۰/۰۷/۱۳۸۹ با همکاري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي دزفول از ۲۷ مهرماه به مدت ۴ شب به همراه گروه موسيقي دل انگيز در تالار مجتمع فرهنگي سينمايي دزفول برگزار شد.

در آخرین کنسرت که با خوانندگی محمد علی منجزی از سروده های خودش و با زیر عنوان «در وصف طبيعت و فرهنگ و آداب بختياري» در دزفول برگزار شد، تصنيف هاي کوک مو (کبک من) ، بهونه (بهانه) ، نرمه ريز (بارانه) به همراه آوازهاي محلي فولکوريک بختياري اجرا شدند. تصنیف های اجرا شده در این کنسرت، برگرفته از کاست در دست انتشار «شيمبار» يا شيرين بهار هستند.

آلبوم «شیمبار» در هشت قطعه ساخته شده که دو قطعه آن بی‌کلام هستند. «شیمبار» به معنی شیرین بهار و نام منطقه ای زیبا در بختیاری است. کار ساخت آلبوم «شیمبار» از سال ۸۱ تا ۸۶ طول کشید. این آلبوم در سال ۱۳۸۹ مراحل دریافت مجوز خود را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي طی کرده و قرار است در پائیز ۱۳۹۰ به بازار عرضه شود.

خوانندگی، شعر، آهنگ‌سازی، نوازند‌گی نی و تهیه‌کنندگی این آلبوم بر عهده محمد علی منجزی بوده و تنظیم ارکس‌تر و صدابرداری در استودیوی دل‌انگیز دزفول توسط حسین شکوفا انجام شده است. سنتور نوازی در این اثر نیز بر عهده حسین شکوفا بوده است. این آلبوم شامل تصنیف کبک من (کوگه مو)، خریدار تو، قطعه بدون کلام چوب‌بازی، شو مال (شب روستا)، ‌قطعه بدون کلام جنگ‌نامه در میزان لنگ هفت ـ هشتم، بارون (تصنیف باران)، آواز چو کلاک (عصا) و تصنیف بهونه، که به احترام مرحوم بهمن علا الدین (مسعود بختیاری) ساخته شده، می باشد.

 

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

رضا
ساعت14:23---4 مهر 1390
وبلاگ بختياري ايل غمدار

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.