پایگاه اطلاع رسانی مسجدسلیمان
پایگاه اطلاع رسانی مسجدسلیمان
ســردیــارون بـخـتـیـاری

غار تاریخی «پبده» با قدمت ۱۵ هزار ساله واقع در ۳۵ کیلومتری شهرستان لالی در استان خوزستان در حالی بیش از یک ماه است که در آتش می‌سوزد که در یک سو رییس‌ سازمان آتش ‌نشانی این شهرستان می‌گوید تجهیزات لازم برای مهار آتش‌ این غار را نداریم و از سوی دیگر رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان خوزستان از وجود امکانات لازم برای اطفای حریق خبر می‌دهد و البته می‌گوید هنوز درخواستی برای کمک به ما ارسال نشده است.

به گزارش آژانس خبری بختیاری (ایبنانیوز) به نقل از ایسنا، دشتی ، مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان، حادثه آتش‌سوزی غار ۱۵ هزار ساله پبده واقع در لالی را مربوط به فرمانداری آن منطقه دانست و اظهار کرد: در صورتی که فرمانداری و ستاد بحران منطقه مورد نظر نتواند مشکل را حل کند، موظفند موضوع را به ستاد بحران استان خوزستان اطلاع دهند و ستاد بحران استان نیز در صورت ناتوانی در حل مشکل باید در سطح ملی درخواست کمک کند.

وی ادامه داد: در رابطه با این غار با فرمانداری شهرستان لالی نیز صحبت شده است و بر این اساس گفته شده که موضوع آتش‌سوزی این غار، آتش‌زدن مقداری از فضولات گوسفندی توسط افراد محلی بوده که مشکل خاصی ایجاد نکرده است.

رییس‌آتش نشانی لالی در خوزستان:
تجهیزات لازم برای مهار آتش‌سوزی غار تاریخی پبده را نداریم

سعید اسماعیلی، رییس‌آتش نشانی لالی با تایید وقوع آتش‌سوزی در غار تاریخی پبده به ایسنا، اظهار کرد: در مقر آتش‌نشانی منطقه لالی تنها یک ماشین آتش‌نشانی با گنجایش ۲ هزار لیتر آب وجود دارد.

رییس‌آتش نشانی لالی درباره اقدامات صورت گرفته برای مهار آتش‌سوزی غار پبده گفت: تجهیزات کافی برای مهار این آتش‌سوزی را در اختیار نداریم.

در این رابطه کریمی‌، رییس اداره محیط زیست مسجد سلیمان، با بیان اینکه برای غار تاریخی پبده که جزئی از میراث فرهنگی کشور است، هیچ گونه اقدامات حفاظتی صورت نگرفته است، به ایسنا گفت: در زمان بارندگی، این غار تاریخی پناهگاهی برای دام عشایری می‌شود.

وی ادامه داد: اداره میراث فرهنگی خوزستان برای مهار کردن آتش‌سوزی غار تلاش‌هایی کرده‌اند اما به علت آتش گرفتن فضولات حیوانی فشرده درون غار مجددا آتش‌سوزی ادامه پیدا کرده است.

به گفته رییس اداره محیط زیست مسجد سلیمان آتش‌سوزی غار پبده بر اثر بی‌احتیاطی عشایری بوده که در آنجا آتش روشن کردند.



این در حالی است که پرویز پور فرخی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان درباره‌ی آتش‌ گرفتن این غار تاریخی به ایسنا گفت: چنین چیزی وجود خارجی ندارد که یک غار مانند غار «پبده» به‌ مدت یک ‌ماه در آتش بسوزد، چون تاکنون گزارشی از بومیان منطقه مبنی بر وقوع آتش‌سوزی در این غار نگرفته‌ایم.

درباره‌ این حادثه، ایوب سلطانی، دبیر اجرایی انجمن دوست‌داران میراث فرهنگی مسجدسلیمان نیز به ایسنا توضیح داد: عده‌ای محوطه‌ غار تاریخی پبده در لالی که جزو نخستین سکونتگاه‌های انسان در فلات ایران است، آتش زدند. آتشی که احتمالا توسط حفاران غیرمجاز یا عواملی دیگر ایجاد شد، غار را فرا گرفت و دود غلیظی تمام سطح غار و فضای اطراف آن را اشباع کرد و این اتفاق سبب مرگ هزاران خفاش ساکن در این غار شده است.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان:
امکانات لازم برای اطفاء حریق وجود دارد اما درخواستی برای کمک نداریم

در عین حال هاشمی نژاد، رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان، در مورد ورود جمعیت هلال احمر برای اطفای حریق غار «پبده» به خبرنگار حوادث ایسنا گفت: تاکنون هیچ سازمانی از هلال احمر این استان برای اطفای حریق غار درخواست نکرده است.

وی با بیان اینکه سازمان مدیریت بحران و منابع طبیعی این استان مسئولیت اطفای حریق را بر عهده دارند، افزود: برای ورود جمعیت هلال احمر به این مساله باید از ما درخواست شود.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان با اعلام آمادگی برای خاموش کردن حریق یک ماهه‌ای که به جان غار باستانی «پبده» افتاده است، تصریح کرد: هلال احمر، نیروی انسانی ماهر و تیم امداد و نجات کوهستان و غارنوردان و تجهیزات کافی برای اطفای حریق را دارد.

هاشمی نژاد با بیان اینکه آتش‌سوزی غار برای اولین بار در خوزستان رخ داده است، یادآور شد: برنامه‌ای برای اطفای حریق احتمالی در غارها پیش‌بینی‌ نشده است و باید سازمان مدیریت بحران، منابع طبیعی، هیات کوهنوردی و هلال احمر و برنامه‌ای برای اطفای حریق غار «پبده» طرح‌ریزی کند.

به گزارش ایسنا، غار «پبده» در سال ۱۹۴۹ میلادی توسط پروفسور رومن گریشمن ــ باستان‌شناس، شرق‌شناس، مورخ فرانسوی و نویسنده‌ی کتاب «تاریخ ایران از آغاز تا اسلام» ــ بررسی و گمانه‌زنی شد. این گمانه‌زنی به‌صورت آزمایشی بود و در عمق ۵/۳ متر به خاک بکر رسید. هم‌چنین در گزارش‌های گریشمن آمده است که ما نخستین‌بار در ایران، بقایای انسان دوره‌ اواخر میان‌سنگی و اوایل نوسنگی با پیشینه‌ی حدود ۱۵هزار سال را در این غار کشف کرده‌ایم. حدود ۷۰ سال پیش، رومن گریشمن از غار پبده در شهرستان لالی خوزستان دیدن کرد و ابزارهای سنگی مانند تبر، نیزه و چاقویی را که قدمت آنها ۱۵هزار سال تخمین زده شد، پیدا کرد.

 

 

 


 


نظرات شما عزیزان:

ابوالفضل
ساعت23:45---24 آذر 1391
};-};-};-};-};-};-};-};-};-};-};-};-

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.