پایگاه اطلاع رسانی مسجدسلیمان
پایگاه اطلاع رسانی مسجدسلیمان
ســردیــارون بـخـتـیـاری
نوشته شده در تاريخ برچسب:پل,قدیمی,لالی,به,زیر,آب,رفت, توسط عــلــی چراغیان |

فرو رفتن این پل فلزی قدیمی که در سال 1329 بر روی رودخانه کارون و به منظور ارتباط دو شهر نفتی لالی و مسجدسلیمان توسط صنعت نفت احداث شد در حالی اتفاق افتاد که ده ها تن از کارکنان بازنشسته و قدیمی صنعت نفت که از این پل خاطرات تلخ و شیرین بسیاری داشتند در لحظه غرق شدن این پل از تپه های مشرف بر جاده این لحظه را تماشا و گریه می کردند.

این پل سمبل دو منطقه نفتخیز لالی و امبل بود و سالها عکس آن روی بولتن شرکت نفت با نام «بلبل لالی» منتشر میشد. خاطره سیزده بدرها در تپه های اطراف پل، یادواره های عبور ایل بسوی ییلاق، فرنگی های کلاه لگنی، ماشین های حفاری شرکت نفت و سرگذشت آنهایی که در زیر همین پل به کام کارون فرو رفتند بخشی از تاریخ 60ساله پل لالی است که امروز در قعر کارون دفن شده و خاطره ها را با خود برده است.

گفته شده در روز افتتاح پل، انگلیسی ها جشنی در روی پل برپا کرده بودند که در پایان آن به نشانه شادی اتمام  پروژه پل، کارد و قاشق و چنگالهای نقره خالص را از بالای پل به رودخانه ریختند. و باز گفته شده که تا مدتها بعد جوانهای شناگر لالی به زیر آب میرفتند و آن وسایل نقره را پیدا میکردند.

 این پل در سال 1329 خورشیدی برابر با 1950 میلادی بر روی رودخانه کارون بنا شد و دو شهرک نفتی مهم آن دوران ( لالی و مسجدسلیمان ) را که عمده نفت و گاز ایران را تامین می کردند به یکدیگر متصل می ساخت.

این پل به صورت خرپای فلزی با عرض چهار متر و قابلیت عبور خودروهای تا وزن 30 تن بر روی سه پایه سنگی مرتفع ساخته شد و بیش از 61 سال سیلابهای خروشان رودخانه کارون را تحمل کرد.

 دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی بوم و آفتاب در خوزستان پیش از این با اشاره به آبگیری سد گتوند به بررسی پیامدهای ساخت سد گتوند علیا پرداخت و گفت: با ساختن این سد منابع و منافع طبیعی و ملی در برداشت شن و ماسه و ریگ از بستر رودخانه در معرض خطر قرار می گیرد. همچنین برداشت خاک از لایه بالایی زمین به ژرفای حداقل پنج متر و به وسعت چندین هکتار باعث وارد شدن آسیب جدی به بستر رودخانه و محیط زیست دشت عقیلی و گتوند می شود.

به گفته وی، به زیر آب رفتن و غرق شدن بخشی از سرزمینهای کوه دشتی استان خوزستان به همراه شمار بیشماری از درختان (کُنارستان) و گونه های گیاهی و جانوری، همچنین کشتزارهای دیم مورد استفاده، چراگاهها و… از مشکلاتی است که با ساختن سد گتوند علیا پدیدار می شود.

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.