پایگاه اطلاع رسانی مسجدسلیمان
پایگاه اطلاع رسانی مسجدسلیمان
ســردیــارون بـخـتـیـاری
نوشته شده در تاريخ برچسب:آخسرو" جمشیدی"دفاع"از"بختیاری, توسط عــلــی چراغیان |

http://s2.picofile.com/file/7359654301/99163930092922562027_copy_copy.jpg

نفر اول ازسمت راست و در ردیف اول، آخسرو جمشیدی پبدنی..

درسال 1388 در خدمت خسرو خان جمشیدی پبدنی بودم و مصاحبه ای تصویری پیرامون مسایل تاریخی و فرهنگی در رابطه با قوم بختیاری و طایفه پبدنی با ایشان داشتم. خسروخان جمشیدی از سال 1351تا 1354 به مدت چهار سال نمایندگی مردم بختیاری( بخش شوراب و تنگ گزی، بیرگان و بازفت و... شهرستان کنونی کوهرنگ) در انجمن ایالتی و ولایتی استان چهار محال بختیاری  را بر عهده داشت. خسروخان جمشیدی پبدنی در زمان فرمانداریکل بختیاری از سوی مردم انتخاب شد که یک سال بعد فرانداریکل به استانداری ارتقاء پیدا کرد و طبق مصوبه این سرزمین به نام استان چهار محال بختیاری تغییر نام یافت. در سال ۱۳۳۷ فرمانداری مستقل بختیاری به فرمانداری کل ارتقاء یافت و فرمانداری جدید بروجن و بخش های شوراب و گندمان تشکیل و در محدوه و تابعیت آن قرار گرفتند. سپس در سال ۱۳۵۲ طبق مصوبه هیأت وزیران، فرماندار، کل چهارمحال و بختیاری به استانداری ارتقاء یافت

  جهت آگاهی همگان به ویژه نسل جوان، به شمه ای از مسئولیت و توان سیاسی و خدمات ارزنده آن مرد بزرگ به مردم اشاره شود. بنابراین گزیده ای از این مصاحبه در رابطه با نمایندگی آخسرو جمشیدی پبدنی در آن انجمن، پیرامون تغییر نام استان برداشت و در این جا درج می گردد. آنچه در این جا درج می گردد به جز مختصر تغییر در کلمات و جمله بندی ها، اصل متن و موضوع گفتار وی بدون هر گونه کم و کاست و دگرگونی در موضوع و معنا و مفهوم آن آورده شده است.

 در سال 1351  از به نمایندگی از طرف مردم در انجمن ایالتی و ولایتی انتخاب شدم. در سال 1352 طبق مصوبه هیئت وزیران فرمانداری کل به استانداری ارتقاء و تغییر نام یافت. پس از ارتقاء یافتن فرمانداری کل به استانداری، جلسات انجمن در استانداری و با حضور استاندار تشکیل می شد.

   اعضای انجمن ایالتی و ولایتی پس از ارتقاء منطقه به استانداری، در جلسه ای پیشنهاد دادند اکنون که فرمانداری کل به استانداری ارتقاء یافته است بیاییم و نام استان را هم تغییر دهیم و نامی خوشایند برای استان خود برگزینیم، استان چهار محال و بختیاری هم خوشایند نیست و هم طولانی است. به ویژه روی نام چهار محال تکیه می کردند که جالب نیست و بهتر است بختیاری را هم حذف کنیم و نام استان را با توجه به این که در رشته کوه زاگرس واقع شده است، استان زاگرس بگذاریم. به جز من همه با پیشنهاد مطرح شده موافق بودند. من با تغییر نام به ویژه نام بختیاری به شدت مخالفت کردم. استاندار وقت آقای معتدل بود، ایشان با نظر نمایندگان پیشنهاد دهنده موافق بود اما به ظاهر خود را بی طرف و بی نظر نشان می داد.

   پیشنهاد مزبور در جلسات متعدد باز و مطرح شد اما هر بار با مخالفت من رد می شد. این موضوع ادامه داشت تا وقتی که آقای جمشید آموزگار وزیر کشور وقت از استان چهار محال بختیاری دیدار کردند. در این موقع نمایندگان موافق و پیشنهاد دهنده تقاضا نامه ای را مبنی بر تغییر نام استان چهار محال بختیاری به استان زاگرس نوشته و امضاء کردند و به استاندار دادند تا به آقای وزیر بدهد.

آقای معتدل استاندار وقت، درخواست نمایندگان را به وزیر کشور داد. آقای آموزگار نامه را خواند و استاندار هم خاطر نشان کرد که همه نمایندگان این نامه را امضاء کرده و موافق تغییر نام هستند به جز آقای جمشیدی که با این طرح و پیشنهاد مخالف هستند.آقای وزیر کشور از من خواستند تا پشت میکروفن قرار بگیرم و دلیل مخالفت خود را با تغییر نام استان بیان کنم.

من هم پشت میکروفن قرار گرفتم و گفتم: آقای وزیر، استان چهار محال و بختیاری در واقع دو برادر هستند با دو نام. یک برادر چهار محال و دیگر برادر بختیاری. اکثریت نمایندگان انجمن چهار محالی هستند و من بختیاری ام. آن برادر از نام خود خوشش نمی آید و مایل است که نام خود را عوض کند اما برادر دیگر که منِ بختیاری هستم به نام خود افتخار می کنم و از پابرجایی نام بختیاری دفاع می کنم. من از نام بختیاری که بر خودم دارم راضی و خشنودم و اکنون که آقایان محترم از نام خود راضی نیستند بهتر است چهار محال را حذف و فقط نام بختیاری بر استان باقی بماند که هم زیباست و هم کوتاه و مختصر!سر و صدایی در جمع حاضر بر پا شد اما کسی به عنوان معترض بر نخاست و حرفی هم در آن باره زده نشد. آقای وزیر کشور نامه را به استاندار پس داد نام چهار محال بختیاری بر سرزمین بام ایران ماندگار و یادگار از تلاش بزرگ مردی چون خسرو خان پبدنی بخیتاری بر جای ماند . خسروخان جمشیدی در بهار 91 دارفانی را وداع گفت  روحش شاد و یادش گرامی باد ...

با تشکر از حسین عبدالهی پبدنی و استانداری چهارمحال بختیاری

http://s1.picofile.com/file/7360373759/12.gif


نظرات شما عزیزان:

سعید شیخی بختیاری
ساعت23:43---3 خرداد 1391
با عرض سلام

بابت لینک زیبایتان که نشان دهنده ی رشادت غیور مرد ایل بختیاری می باشد تشکر میکنم همیشه سرفراز باشید و بخت یارتان


مجتبي باقري پبدني بختياري
ساعت0:29---2 ارديبهشت 1391
با سلام خدمت شما برادران عزيز
از اينكه اين مطلب خواندني را در وب سايت خود درج نموديد سپاسگزارم.


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.