پایگاه اطلاع رسانی مسجدسلیمان
پایگاه اطلاع رسانی مسجدسلیمان
ســردیــارون بـخـتـیـاری
نوشته شده در تاريخ برچسب:روایت"حیدر"کور, توسط عــلــی چراغیان |

http://s1.picofile.com/file/7361373545/c10m_copy.jpg


مقا رن با حکومت میر جهانگیر خان بختیاری وخلیل خان برادرش سر سلسه خوانین بختیاری آغاز می شود.

رؤسای ایل دورکی هفتلنگ بختیاری خود را از نژاد شخصی بنام حیدر دانسته که به علت نداشتن یک چشم  یا ضعف بینایی به حیدر کور معروف بود  حیدر شش برادر داشت  وبه عنوان ریس ایل پاپی لرستان  می گذرانید یک روز حیدر همراه نوکر خود به شکار به کوه رفت که هنگام مراجعت با خبر شد که خانه آنها طی یک نزاع مورد دستبرد و غارت قرار گرفته  وشش برادرش نیز به قتل رسیده اند . وی که جان خود را در معرض خطر جدی  دید نا گزیرموطن خود را ترک کرد  وبه سمت سرزمین بختیاری که همجوار آنان بود حرکت کرد از قضا میان ایل زراسوند از طوایف ایل دورکی وارد شد  ودر خانه آشهباز خدر سرخ کلانتر ایل زراسوند مشغول خدمت  گردید. چون فردی آرام و ساده بود مورد اطمینان و اعتماد  واقع گردید. گوسفندان طایفه  را در اختیار او قرار داده تا برای چرا  بیرون ببرد  چندین سال گذشت بستگان حیدر محل اقامت اوراپیدا کردند  سواران پاپی لرستانی وارد مال آشهباز شدند،کلانتر ایل (آشهباز خدر سرخ) که متوجه شد که حیدر از بزرگان ایل پاپی لرستان بوده است.  او برای حفظ آبروی خود و حیدر به آنها گفت که حیدر به شکار رفته است  وفورا توسط نوکر خود اسب، لباس و تفنگ برای حیدر فرستاد.حیدر با لباس شکار وارد مجلس شد . سواران لرستانی  با احترام  دست وپای اورا بوسیدند  وبا اصرار زیاد ازوی خواستند تا همراه آنان به موطن خود لرستان باز گردد .اما حیدر از رفتن همراه آنان امتناع ورزید  زیرا هنوز اطمینان کافی نداشت  واز خطرات آن بیم وهراس داشت  او ترجیع داد میان ایل زراسوند  باشد. وقتی معلوم شد که حیدر از بزرگان ایل پاپی لرستان است آشهباز یکی از دختران خود را به ازدواج او  در آورد .  از این ازدواج فرزندی بنام غالب  حاصل آمد. وقتی که بزرگ شد فردی قابل و لایق از کار در آمد. که دو روایت در مورد ریاست وی وجود دارد. یکی اینکه بواسطه لیاقت و کفایت توسط  دائی هایش به ریاست ایل رسید ودیگر اینکه در آن زمان مصادف بود باسلطنت شاه عباس اول مرسوم بود که ایلات شخصی را به عنوان گروگان  به دربار شاه بفرستند ایل مذکور چون راضی نبودند از فرزندان خود کسی را به عنوان گروگان بفرستند لذا خواهر زاده ی خود غالب را به دربار فرستادند این شخص بر اثر لیاقت وقابلیت که از خود بروز داد مورد اطمینان  دربار واقع شد  بنابراین بعنوان ریس طایفه زراسوند جهت وصول مالیات انتخاب گردید  .

بعد از مرگ خودش پسرش بنام خسرو آقا به ریاست ایل زراسوند  رسید  وبعد از مرگ خسرو آقا پسرش بنام عبدخلیل به ریاست رسید. عبدخلیل در جنگ با چهالنگها به قتل رسید  که ماجرای جداگانه دارد .

وبعد از مرگ عبدخلیل پسرش بنام علی صالح معروف به علی صالح خان در دوره افشار به حکم نادر شاه افشار به عنوان ریش سفید کل ایل بختیاری منصوب گردید.

 به قلم: علی بلدی


نظرات شما عزیزان:

آرش مهمدی کرتلایی
ساعت15:35---31 ارديبهشت 1392
بختیاری قومی ست که بر فراز تاریخ با سربلندی سربرآورده ست.
امیدوارم جوانان ما این تاریخ را بخوانند تا محکوم به تکرارش نباشند.


علی خان
ساعت20:25---25 اسفند 1391
با سلام درجواب دوستمان اریا باید عرض کنم هیچگونه اطلاعی ازتاریخ بختیاری ندارد مطالعه در این زمینه میتواند افتخاراتی راکه بزرگان بختیاری همچون فتح قلعه قندرهار انقلاب مشروطیت بیرون راندن افغاغنه از اصفهان و...برای ایشان روشن شود .بقول شاعر :بزگش نخوانند اهل خرد که نام بزرگان به زشتی برد

علی بهرامی آسترکی
ساعت21:33---14 اسفند 1391
با درود . بزرگوار تاریخ را نصف و نیمه ننویسید. تاریخ ایل هفت لنگ با حکومت تاجمیرخان بهرامسری آسترکی از ایل دورکی آغاز می شود و به ترتیب پس از وی پسرش میرجهانگیرخان و نوه اش خلیل خان و ابراهیم خان و شاه منصورخان و احمدخان و ابوالفتح خان و علی صالح خان و ابدال خان از طایفه آسترکی دورکی هفت لنگ به حکومت بختیاری رسیدند و پس از آن خوانین طایفه زراسوند دورکی تا پایان پهلوی دوم حاکم بختیاری بودند. پس بیشتر حکومت بختیاری با هفت لنگ ها بوده با اضافه نمودن حکومت اسدخان بهداروند و جانشینانش.

wesde
ساعت21:26---28 بهمن 1391
مهنعغافلبقیثصسسثقفغع

wesde
ساعت21:25---28 بهمن 1391
مهنعغافلبقیثصسسثقفغع

بابک ظاهری
ساعت15:12---21 آبان 1391
با سپاس ودرود بر انسانها
اشرف کائنات
انسانیت هم نوع دوستی وشرافت وصداقت مبدا بشریت
حال مقصد را دریابید


فرزاد
ساعت19:27---15 آبان 1391
سلام من از نوادگان ظهراب خان بختياري كه ايشان هم از نوادگان حيدر بوده اند خواهش ميكنم اينقدر به اصالت ما توهين نكنيد

اداوی
ساعت13:35---7 مهر 1391
بختیاری ام از شاخه چهارلنگ از تمام گویل بختیاری خداهشمندم به این افکار تفرقه بر انگیز دامن نزنند

بختیاری یکیه بخت اگر یارس بو ار که با یک نبوهم هفت و چهارس خو نید..............


کیوان شهبازی ازطایفه خدرسرخ
ساعت23:52---28 تير 1391
در جواب دوست عزیز مصطفی شهریاری در شجره نامه ما 2 آشهباز داریم وآشهباز گپ پذیرای حیدر کور بوده.

مجید
ساعت5:36---31 خرداد 1391
درودخداوند برشماباد.این دوست بالا به اسم ساتیار:برادرمن تنها دلیلی که باعث بدبختی واز بین بردن ما بختیاری ها شده همین تفرقه شوم بین 7و4:ازشماخواهش میکنم تمامش کنید این افکارو.خداوندابه من دادی افتخاری که هستم از دیار بختیاری

گل پر
ساعت13:42---28 خرداد 1391
سلام.با هم بودن زیباست.این زیبایی را با عدم اگاهی به مخاطره نکشیم.اطلاعات کاملا بررسی و سپس درج شود با ذکر منبع .ادب و خرد در ایل بختیاری زبانزد است.هویت انسانها در صداقت است که ایل از ان برخوردار است و این گوهر تمام شدنی نیست.باز هم میگویم با هم بودن زیباست.

آریا
ساعت13:28---3 خرداد 1391
درود بر شما
نمیدونم بعضیها چرا اینقدر خان خان میکنن و ازین کارشون احساس غرور و بزرگی هم میکنند انگار نمیدونن خان ها بجز اشخاصی ظالم و مستبد و زورگو نبوده اند و درضمن نمیدونم چرا ایرانیها بخصوص بختیاریها چرا اصالت واقعی خودشونو فراموش کردند که اجدادشون که زرتشتی و کوروشی بودند کی بوده اند مثلا موقع حرف زدن از کلمات فارسی استفاده نمیکنند و بجاش کلمات بیگانه مثل عربی و مغولی را بکار میگیرند مثله خان که یک کلمه مغولی است و حتی بجای درود میگن سلام که کلمه ای کاملا عربیه.
واقعا جای تاسف داره چون بخاطر همین چیزاست که دشمنا تونستن بینمون تفرقه بندازن پس وظیفه تک تک ماست که به هویت اصلی خودمون برگردیم تا پیروز شویم.....به امید آن روز....


جمشید
ساعت13:02---3 خرداد 1391
سلام
من یک بختیاری زرتشتی اصیل هستم و بااین حال به بقیه برادران بختیاری غیر زرتشتی احترام میگذارم چون این خواسته کوروش بزرگ از تک تک ماهاست و میخام بگم در رگهای ما بختیاریها یک خون جریان داره و از یک نژادیم و دین و سیاست و مسائل دیگر نباید باعث تفرقه دربین ما بشه چون همه دشمنان بختیاری اعم از داخلی و خارجی میدونن اگر بختیاریها متحد بشن کسی جلودارشون نیست


توفان
ساعت14:18---2 خرداد 1391
سلام به همه گويل .هفت و چهار گو بيدن و هدن اي حرفانم نزنين كه يه گووي ناراحت ابو بياين بيشتر باهم اتحاد داشته بوييم . خدا تندرستي به همه گويل بده.

2
ساعت16:11---22 ارديبهشت 1391
در جنگهای اندیکا چه خیانتهایی که نشد در این جنکها کشته شدن مردان غارت کردن اموال مردم تجاوز به ناموس مردم در جنگها آنوقت اینها را از شجاعت حساب میکنند

مصطفي شهرياري
ساعت12:31---22 ارديبهشت 1391
سلام من با مطالب زير ثابت ميكنم اين موضوع اشتباه ميباشد

حيدر به تاريخ تولد 995 قمري پدر قالب .قالب پدرخسرو .خسرو پدر عبدالخليل .عبدالخليل پدر عليصالح معروف به كايد علي صالح پدر ابدال خان .ابدال خان پدر حبيب الله خان .حبيبالله خان پدر جعفر قلي خان . جعفرقلي خان پدر حسين قلي خان كه ايشان در واقعه اندكا عليداد خدرسرخ برادر اشهباز خدرسرخ را كشتند اين واقعه در سال 1265 قمري رخ داده ان وقت چگونه حيدر با اشهباز با هم بوده اند ؟؟؟


مصطفي شهرياري
ساعت12:28---22 ارديبهشت 1391
سلام من با مطالب زير ثابت ميكنم اين موضوع اشتباه ميباشد
حيدر به تاريخ تولد 995 قمري پدر قالب پدرخسرو پدر عبدالخليل پدر عليصالح معروف به كايد علي صالح پدر ابدال خان پدر حبيب الله خان پدر جعفر قلي خان پدر حسين قلي خان كه ايشان در واقعه اندكا عليداد خدرسرخ برادر اشهباز خدرسرخ را كشتند اين واقعه در سال 1265 قمري رخ داده ان وقت چگونه حيدر با اشهباز با هم بوده اند ؟؟؟


محفوظ
ساعت12:00---20 ارديبهشت 1391
مولایمان علی(ع)می فرمایندشرافت مرد به ادب و خرد اوست نه دارایی و نژادبرادر من جیره خواران انگلیس و صحیونیسم واسرائیل را نفوظ خود را در فرق و اقوام دارند پایه ریزی میکنند باعث بانی این مسائل همین سایتهایی هستند که از خان وخوانین صحبت میکنندو دارند زندگی مردم را مختل میکنند

ستار
ساعت17:11---16 ارديبهشت 1391
سلام



سایت خودتونو با مطالب بدون پشتوانه و اشتباه مخصوصن در مورد ایل بزرگ بختیاری کم ارزش نکنید.


ساتیار
ساعت17:15---9 ارديبهشت 1391
سلام
لطفا دیگه با این آمار غلط توهین به اصالت هفت لنگها نکن وگرنه مام بلدیم به چهارلنگها توهین کنیم


علی
ساعت17:07---9 ارديبهشت 1391
باسلام
لطفا این اراجیف را درباره ایل بزرگ و غیور هفت لنگ تو سایتتون درج نکنید در واقع اصل بختیاری هفت لنگها هستند نه چهارلنگها. بعدشم اینو همه میدونن که هفت و چهار برادر بوده اند و از یک پدر و مادر و درضمن بحث هفت و چهار را انگلیسیها در زمان قاجار به راه انداختند که اتحاد آنان را از بین ببرند وگرنه قبل از آن چیزی بنام هفت و چهار وجود نداشت و همه آنان یکی بودند بنام بختیاری و در غالب طوایف بزرگ زندگی میکردند.
مطمئنا این اراجیف را یا کسی براتون گفته یا ازین کتابهای مزخرف برداشتید


بخت یار
ساعت16:20---4 ارديبهشت 1391
لطفا در جملات خود کلمه خان را که کلمه ای غیر ایرانی است به بختیاری نسبت ندهید.

با سپاس


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.