پایگاه اطلاع رسانی مسجدسلیمان
پایگاه اطلاع رسانی مسجدسلیمان
ســردیــارون بـخـتـیـاری

تنگه خر مرده...!! 

در سال 1352 كه اينجاب در اداره كل مهندسي نفت شركت اكتشاف و توليد نفت ايران استخدام شدم كار خود را در شهرستان مسجدسليمان شروع كردم . در آن موقع همه اكتشاف و توليد نفت در ايران در دريا و خشگي از مسجدسليمان هدايت و راهبري مي شد. البته قبل از آن نيز مدريت اكتشاف ميادين نفتي در كشورهاي عربستان سعودي ، كويت و عراق نيز از مسجدسليمان هدايت و راهبري مي شد. مدارك آن در پرونده هاي شركت بهره برداري نفت و گاز مسجدسليمان موجود مي باشد.  بگذريم:

در يكي از ماموريت نفتي خود همراه دوست با تجربه اي از جاده شرقي مسجدسليمان بسمت ميدان بزرگ نفتي هفتكل به تنگه اي رسيديم، همراه من گفت نام اين تنگه خرمرده است. از اوپرسيدم چرا به اين تنگه مي گويند تنگه خر مرده . در جواب گفت بدليل اينكه اين تنگه تنها راه عبور از شهرستان مسجدسليمان بسمت شرق مي باشد و در زمانهاي قديم كه ماشين نبود و قافله ها براي رفتن به شرق با بار خود كه اكثرآ با خر حمل مي شد  از اين تنگه عبور مي كردند. در اين ييلاق و قشلاق ها چند تا از خرها در عبور از اين تنگه در اثر بار سنگين، خستكي، گرما و تشنگي مردند. در نتيجه از هزاران  سال پيش نام اين تنگه را تنگه خر مرده گذاشتند. من خيلي كنج كاو شدم و در داخل تنگه ايستاديم و معلوم بود كه در اين تنگه هم سايه مناسب و هم سرسبزي و هم جريان آبي وجود دارد و طول كل تنگه هم چند كيلومتر بيشتر نبود.. در واقع در اين مسير 80 كيلومتري بين مسجدسليمان و هفتكل تنها محل خوش آب و هوا همين تنگه خر مرده بود؟؟. سالها از اين مسير رفت و آمد مي كردم تا اينكه متوجه شدم كه دليل مردن خرها در اين تنكه نه گرما و بي آبي اين تنگه بود بلكه خرها پس از تحمل گرما و سختي طاقت فرساي راه و سنگيني بار وقتي به اين تنگه خوش آب و هوا مي رسيدند و كمي اطراق مي كردند از راحتي و خوشحالي مي مردند(و شايد هم سنگ كوب مي كردند)!!!

پس از آن هر وقت از اين تنگه عبور مي كردم ياد دره مرگ در نواداي آمريكا مي افتادم كه در فيلم هاي وسترن در زمان بچگي مي ديديم.

 سالها بعد در ماموريت هايم سفري به آمريكا داشتم و اتفاقاٌ همراه با دوست قديميم كه استاد دانشگاه لوئيزيانا بود با اتومبيلش از اين دره كه بين كاليفرنيا و نوادا قرار داشت عبور كرديم. جالب است كه بدانيم در مسير اين دره مرگ، زيباترين اتوبان را با رستورانهاي زيبا و با مناظر جالب و بسبك سرخپوستي ساخته شده بود كه شايد بهترين غذائي كه ما در آمريكا در اين ماموريت خوردم در رستوراني در اين دره مرگ بود.

اخيراٌ بعد از 35 سال در سفري به شهرستان مسجدسليمان كه بنام شهر اولين هاي ايران و خاور ميانه معروف شده است و حدود 80 مورد اولينها را بخود اختصاص داده است و در رابطه با نفت آن صحبت شد، خلاصه آنها در جدول پيوست آورده ميشوند، در عبور از تنگه خر مرده ناگهان چشمم به خره مرده اي افتاد كه در ابتداي تنگه مرده بود. عكسي از آن گرفتم و بياد نام اين تنگه و داستان معروف آن ، عكس را پيوست نمودم.

البته اين خر هم بر اثر حمل بار و خستگي مفرط و يا گرما طاقت فرساي اين تنگه نمرده بود بلكه ظاهراٌ خر چاق و قل چماقي بود و باري هم حمل نمي كرد و ظاهراٌ از بخت بدش  بر اثر تصادف با اتومبيلي مرده بود.

شهرستان مسجدسليمان داستانهاي زيادي از اين دست در خود نهفته دارد كه بخشي از آنها مربوط به تارخ يكصدساله كشف نفت در اين شهرستان، كه در واقع اولين جايگاه كشف نفت در ايران و خاور ميانه بوده است،  مي باشد و بخش ديگر داستانها مربوط به تاريخ چند هزار ساله آن مي باشد زيرا مسجدسليمان كه نام باستانيش پارس و ماش مي باشد شهري 5000 ساله است كه آبستن جريانات تاريخي زيادي مي باشد گويا زادگاه گورش كبير بوده است، كه به ترتيب بوسيله فرزندان و دوستداران ادب، فرهنگ و هنر اين شهرستان نوشته و انتشار خواهند يافت.

به قلم : اسماعیل فرهادیان کارشناس مخازن زیر زمینی نفت و گاز و دبیر انجمن دوستداران مسجدسلیمان

 

 

 

http://s2.picofile.com/file/7337591177/777777.jpg


نظرات شما عزیزان:

جوان
ساعت20:30---31 خرداد 1391
حجت الاسلام محمدصادق امینی امام جمعه شهرستان مسجدسلیمان به زودی رئیس اداره کل اوقاف استان خوزستان می شود.لازم به ذکر است اداره کل اوقاف استان خوزستان فعلا با حکم سرپرستی اداره می شود.

MIS
ساعت19:26---14 خرداد 1391
خیلی جالب بود... یاد مسجدسلیمان قدیم و همه مسجدسلیمانیهای اصیل بخیر و شادی باد

2
ساعت11:49---3 خرداد 1391
احب هکایطی دارح عی میصلیمون

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.