پایگاه اطلاع رسانی مسجدسلیمان
پایگاه اطلاع رسانی مسجدسلیمان
ســردیــارون بـخـتـیـاری

 

 

        [  مـیـرزا امان الله بـخـتـیاری  ]

 

 

هر آنكس كه از مردگان دل بشست               نباشد همان مردماني درست

                                                       

                                                                     (فردوسي عليه الرحمه)

 

 

عالم متقي، اديب فا ضل سردار كربلايي امان الله چراغيان مدمليل راکی ندیکائی، ملقب به ميرزا امان الله خان بختياري در سال 1281 ه.ق برابر با1239  ه.ش در يك خانواده عشايري در آبژدان انديكا چشم به دنيا گشود. وي در دوران جواني همزمان با تحصيل مطابق رسم زندگي عشايري فنون تيراندازي و سواركاري را آموخت. پدرش آمحمد قلي مدمليل راكي مردي با تقوا و سرشناس بود وي علاوه بر ميرزا امان الله سه فرزند رشيد ديگربه نا مهاي مرحوم كربلايي فيظ ا...  عزيز ا...وفرج ا... داشت كه هر كدام داراي خصوصيات بارزي بودند. محل اسكان طايفه ميرزا يعني مد مليل ها در زمستان (قشلاق)  منطقه آبژدان انديكا و در دامنه كوه شو،روستای اولاد جانعلي وند موسوم به (صالح كوتاه )  و  تابستان (ييلاق) در منطقه نعل اشكنان موسيري بين شهرستانهاي فارسان و چلگرد در دامنه كوهرنگ در استان چهارمحال بختياري بوده است . ميرزا امان الله با علماي زمان خود و سران بختياري مراوده و همنشيني داشت كه از آن جمله مي توان شاد روان آيت الله بهبهاني، سيد جمال واعظ اصفهاني، حاج علي قلي خان سردار اسعد و صمصام السلطنه نام برد.

ميرزا امان الله در سال 1234 ه.ق  برابر با سال 1907 ميلادي از طرف جمعي از مردم و به دستور حاج علي قلي خان سردار اسعد و به توصيه شاهزاده مسعود ميرزا ملقب به ظل السطان حاكم وقت اصفهان جهت وصول مطالبات(1) رعاياي بختياري از كمپاني و كشتارگاه بزرگ تهران با جمعي بالغ بر يكصد نفر عازم پايتخت گرديد.

ورود ايشان به تهران مصادف با اواخر حكومت مظفر الدين شاه و اوايل استقرار مشروطه در ايران و آغاز سلطنت محمد علي شاه قاجار بود. حكومت محمد علي ميرزا منتهي به انقلاب مشروطه گرديد زمامداري محمد علي ميرزا چهار سال به درازا كشيد كه بعد ها اين دوره استبداد صغير نام گرفت. ميرزا امان الله يكي از فعالان انجمن سياسي اجتماعي خوزستان وعشاير بختياري  مقيم تهران بود. همانطور كه در كتاب خاطرات خود نوشته است در آن اوضاع نابسامان توانست در وزارت عدليه اعظم و ساير وزارت خانه ها و دواير دولتي به حمايت انجمن ها و مجلس شوراي ملي براي اموال از دست رفته بختياري به دادخواهي بپردازند و در كنار اين تلاش ها عليه استبداد در پايتخت مبارزه كند. بزرگان بختياري كه حضور ميرزا را درك كرده اند او را شخصيتي فرهيخته،   با هوش، متواضع، خوش خلق و مؤدب مي دانند كه ظاهري بسيار تنومند و خوش منظر و سيماي نوراني داشت.

پس از فتح تهران توسط مجاهدين بختياري و آزادي خواهان شمال و روي كار آمدن احمد شاه ايشان از جانب وزير كشور مدتي در جهرم شيراز و مدتي در كرمانشاه به عنوان حاكم در مصدر كار بودند آن طوري كه نقل كرده اند ايشان به دليل به انحراف رفتن انقلاب مشروطه از مسئوليت هاي خود استعفاء و به اصفهان بر مي گردد و چند سال بعد در مناطق ييلاقي و قشلاقي و در منطقه آبژدان انديكا روستاي(صالح كوتاه) اقدام به ايجاد مكتب خانه جهت آموزش علوم ديني مي كند كه در اين راستا شاگردان زيادي را تربيت كرد. شيخ قيطاس كه كتابچه خاطرات استاد خود را بارها مطالعه كرد در جايي اين شعر را به يادگار آورده است:

 

 

....خاك بر سر اين دولتيان با اين مملكت داري و رعيت پرستيشان. خاك بر سر ما با اين زندگاني و اين مسلمانيمان به خدا نزديك است به واسطه بي شعوري و بي شرفي دولتيان يك دولت بزرگ دنيا و مملكت خوب عالم پايمال هواي نفس مستبدين شود. و هر يك از ماها اگر بفهميم كه    همسايه مان غم و غصه اي دارد حتي الامكان ملاحظه او را مي كنيم و با او هم درد مي شويم اما اين دولت بدبخت ما و اين درباريان بي غيرت ما اين همه كشت و كشتار ولايات را مي شنوند و اين همه اغتشاشات سر حدات را مي بينند و باز هر روز با يك دل خوشي و با كمال راحتي عصرها با موزيك تفنن مي كنند در صورتي كه خدا مي داند در همان دقيقه كه آنان در حال عيش و نوش مي شوند مستبدين چه بلاهايي به سر رعيت مي آورند و چقدر از رعيت قتل و غارت مي شود و ببينيد كار ملت مسلمان و بيچارگي رعيت ايران به چه درجه و چه اندازه است... .

خدايا نمي دانم به كجا بروم و به كي پناه بياورم از دست اين مستبدين از خدا بي خبر و اين حكام بي كفايت و بي لياقت كه به فكر همه چيز هستند الا مردم. امروز كه يوم جمعه چهاردهم ربيع الثاني سيصد و شصت و شش پاكت نامه به مجلس شوراي ملي وتمام وزارت خانه ها داده ام. چهل پاكت نامه به اتابك اعظم نخست وزير، سي پاكت نامه به شاهزاده فرمانفرما و پانزده دست خط از عليحضرت همايوني گرفتم و دوازده پاكت نامه به آيت الله سيد عبدالله بهبهاني و... دادم و جواب گرفتم و با وجود همه اين دست خط ها هيچ كس نبود يكي از اينها را اجرا كند.

به خوانين خودمان عرض كردم آقايان بنده چند سالي است كه در ميان رجال بي مروت هستم و به خوبي اينها را مي شاسم اينها مي خواهند در همه امور شما را گول بزنند والله و بالله و به اسم اعظم همچنان كه بنده فهميده ام باز هم بختياري عقب است.

"و ميرزا علي اصغر خان اتابك اعظم نخست وزير بعد از نيم ساعت آمد سوار كالسكه شد و در همين موقع نهيب كردم بچه ها جلو او را بگيريد آخسرو مدمليل جلو كالسكه او را گرفت وبنده بااو گفتگو كردم در جواب بنده فرمود آنچه لازم بود به جعفر قلي خان بهادر گفتم واطمينان صحيح به اودادم كه شمارا خاطر جمع نمايد تا شش هفت روز ديگر  عمل شمارا تمام مي كنم بگوييد جلوي اسبها را رها كنند برويم."

((محمد علي شاه ار مجلس محترم (مجلس شوراي ملي) بلد شدند و سوار كالسكه شدند. ان روز ما هم در بهارستان بوديم اين حقير جلوي كالسكه او را هم گرفتم و فرياد يا الله يا محمد ياعلي را بلند كردم سوار و قزاق هايي كه در جلو و عقب بودند با شلاق و پشت تفنگ بسيار به بنده زدند و مي خواستند جلو كالسكه را از دست ما بگيرند جلو او را رها نكردم و عرض كردم قربان اين چه مملكت داري است؟ و اين چه مشروطه است در كدام دين و قانون محمدي تعدي رواست مگر ما مسلمان نيستيم؟..........))موارد ذكر شده كه از متن انتخاب شده شاهدي است بر اعتقادات قوي ديني و آشنايي كامل ميرزا با مفاهيم قرآني و پايمردي در آنچه به آن ايمان داشات و دفاع از حقوق حقه ي مردم ذر برابر زورگويان.

شاعر ارجمند و صاحب سخن داراب رئيسي بختياري در فرازي از مقدمه كتاب منتشر نشده "مسافر پایتخت "مي نويسد:

((وقتي خاطره نويسي"میرزای بختیاری " را به دقت مطالعه كنيم احساس مي كنيم همگام و همراه او ظلم و ستم و بيداد و نا امني آن زمان را به چشم خود مي بينيم و لمس مي كنيم، آن وقت در كلام آتشين ميرزا امان الله اين ضرب المثل مصداق پيدا مي كند كه ((تا دلي آتش نگيرد حرف جانسوزي نگويد)) هر كلام و واژه اي از اين كتاب خاطرات ميرزا شعله هاي آتشي است كه از دل يك ايراني ا صيل وآزاده و عدالت خواه زبانه مي كشد.

زبانش زبانه آتش و قلب پاك وايليا تيش در گدازه ي آتشفشان جهل وستم و بي ايماني دولت مردان آن زمان مي سوخت وخاكستر مي شد.آنگاه كه با سوز دل سر ودست را بالا مي گيرد وبراي نجات مسلمين ايران از زير يوغ استبداد دعا ميكند گويي زبان همه ي ايرانيان قدر شناس و وطن پرست در كام اوست. خاطرات مسافر پايتخت نه يك خاطره بلكه يك خاطره واقعي است. اگر تاريخ نويسان و مشروطه شناسان حوادث مشروطيت را از آرشيو ها و كتاب خانه ها يادداشت كرده اند تاريخ ميرزا امان الله بيانگر حضور واقعي مشاهده ي نزديك تاريخ نويس و اتفاقات و حوادث است. چه كسي بهتر از امان الله كه خود شاهد واقعه بود حمله قواي محمد علي شاه قاجار به مجلس و به توپ بستن آن و فرار سدم داران مشروطه و كشتار باغشاه را نگاه داشته است؟ اين مجموعه ي خطي يكي از گنجينه هاي تاريخ مشروطيت و دوران ستم شاهي محسوب مي شود كه پس از سالها از زير خاك فراموشي بيرون آمده است))

 

______________________________________________________________________________

1 - مطالبات: .منظور از مطالبات فروش بيش از بيست هزار راس گوسفند درسال 1324 ه ق توسط تجار و چوبداران بختياري به كشتارگاه بزرگ تهران كه وجه آن تمام وكمال توسط چندنفرازصنف و حمايت مقامات دولتي حيف وميل گرديدوبه بهانه هاي واهي حاضر به پرداخت آن نشدند.

تنها يادگار ميرزاكتابجه خاطرات ايشان است كه مشتمل بر 177 صفحه و بين سالهاي 1324 الي1327 ه ق برابر باسال  1905  الي 1909  ميلادي در تهران شهر ري به رشته تحرير در آمده است اين نخسه خطي شامل وقايع افكار وانديشه هاي شخصي وي مي باشد كه بر اساس برداشت ها ديده هاو شنيده هاي مستقيم يا گفت گو با ديگران است كه انشاءا....در صورت اخذ مجوز از سوي وزارت ارشاد به زودي تحت عنوان (( ........  ))به چاپ خواهد رسيد. ودراختيار همگان قرار خواهد گرفت. 

                                                                               

در طریقت خواه دوست خواه غیر

                                        هرکس یادش کند یادش بخیر

 

نام نیک رفتگان را پاس دار

                       تا بماند نام نیکان برقرار

 

 

 

 

 

 

از ويژگي هاي بزرگ ميرزا ميرزا مورد اعتماد بودن در نزد مردم و سران ايل بود. انتخاب ميرزا به عنوان نماينده جهت پيگيري امور مردم خصوصاً در بخش مالي كه امكان وسوسه و انحراف به راحتي فراهم مي گردد بيانگر حسن سابقه و سلامت نفس ايشان بوده است. سواد و معلومات و حضور ذهن مناسب ديگر توانايي هاي ويژه ي ميرزا است كه به طور بسيار بر جسته اي در نوشته هاي ايشان به چشم مي خورد. شكل مناسب نگارش و درج جزئيات به گونه اي است كه خواننده كاملاً در موقعيت موضوع قرار مي گيرد. بيان وقايع آنگونه كه اتفاق افتاده بدون هيچگونه تحريفي حتي در جزئيات درج همه ي وقايع علي رغم مخالفت بعضي مسائل با اعتقادات شخصي وي و مطابقت مطالب با ساير نوشته هايي از اين دست است.   زيركي، خستگي ناپذيري و مسئوليت پذيري در جهت احقاق حقوق مردم و پيگيري حقوق محوله همراه با صداقت، شجاعت و جسارت در بيان مشكل، تآكيد بر مظلوميت توده مردم در مقابل حكام و نفي ظلم و بيان آن از ويژگي هاي بارز ميرزا امان الله بختياري است.

 

وي و برادرزاده اش كربلايي حبيب الله چراغيان اضافه مي كنند ميرزا امان الله از ميان مردم برخواستند و به خواست مردم به كمك مال فروشان و چوبداران هم تبار خود رفتند ايشان انساني مستقل و هيچ گونه وابستگي به حكومت استبدادي نداشتند. اين نيك مرد پاكدل و وطن پرست به دور از زد و بندهاي سياسي براي احقاق حق مردم مردانه ايستاد و مبارزه كرد. شيخ در باب انقلاب مشروطه معتقد است جنبش مشروطه با همه ي فراز و نشيب ها و جدا از كج روي هاي سياسي از ديد فرهنگي و اجتماعي موفقيت هاي بزرگي داشت و در بيداري و آگاهي به مردم ستم كشيده بركاتي به دنبال داشتد. 


نظرات شما عزیزان:

انجمن تفریحی شادی وب
ساعت20:12---6 دی 1392
سلام . وبلاگ زیبایی داری ...

امیدوارم حالت خوب باشه. یه انجمن تفریحی راه افتاده برای ایجاد محیط صمیمی و گرم و کاملا سالم برای دختر و پسر های ایرانی

شکل ظاهری انجمن هم روش کار شده و سعی شده زیبا به نظربیاد ..

اگه هم بلد نیستی با انجمن کار کنی آموزش های لازم داده شده سوالی هم داشتی میتونی بپرسی.

خوشحال میشم دعوت ما رو قبول کنی

حتما سر بزن و عضو شو و بعدم خودتو معرفی کن ! منتظرت هستم:

این لینک انجمن :

http://shadiweb.ir/

اینم لینک ثبت نام :

http://shadiweb.ir/member.php?action=register&referrer=1< br />
به امید دیدار

فعلا


ساشا
ساعت14:14---29 آذر 1392
به فکر نسل امروزی باشیدگذشته نگر باشید نه گذشته پرست

دخمل طلا
ساعت19:58---21 آذر 1392
سلاااااااااااااااااااااااااااا م خوبی گلم؟؟؟خیلی وب زیبایی داری ممنون میشم به منم سر بزنی خیلی دوس دارم بیای به سایت من منتظرتم گلم موفق باشی دوست دارم بوووووووووووووس

راهنمای دلفی
ساعت19:40---31 شهريور 1392
واقعا وبلاگ زیبایی دارید.
از سایت ما دیدن فرمایید.

http://delphihelp.ir


ــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــ کامنت گذاری آنلاین در وبلاگ ها با بلاگــ لیچ


پرتال تفریحی ماه ترین
ساعت10:11---21 مرداد 1392
جدیدترین مطالب پرتال تفریحی ماه ترین : ازدواج یک ایرانی با هیلاری داف / لطیفه های خنده دار و جوک های بامزه جدید / اس ام اس زیبا درباره خداوند مرداد92 / جملات زیبا و پند آموز جدید مرداد ماه ۹۲ / اس ام اس خنده دار 92 / اس ام اس عاشقانه مرداد 92 / متن رسمی برای تبریک عید فطر92 و...

Civil World
ساعت10:06---18 مرداد 1392
وبلاگ زيبايي داريد به سايت ما هم سر بزنيد...

دنياي عمران :: بزرگترين وبسايت مهندسي عمران ...
مهندسان عمران بفرماييد

http://civilworld.ir

مي توانيد براي تبادل لينک رايگان به سايت زير مراجعه نماييد...

http://link.civilworld.ir


مدیر
ساعت5:21---16 مرداد 1392
سلام
با تبریک خدمت شما و تشکر برای وبلاگ خوب و پر محتواتون.
وب سایت مرجع ابزار و قالب افتتاح شد
توی این وب سایت میتونین خدماتی از جمله قالب و ابزار و ابزار زیباسازی پیدا کنین
خوشحال میشیم تشریف بیارین
t-4-k.i-r
لطفا برای ورود خط های تیره بین حروف آدرس رو بردارین


تبادل لينك اتوماتيك
ساعت21:07---13 مرداد 1392
تبادل لينك كنيد 1000 بازديد گوگل جايزه بگيريد!
www.domins.rozblog.com
سرويس تبادل لينك رايگان بدون استفاده از nofllow


ــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــ کامنت گذاری آنلاین در وبلاگ ها با بلاگــ لیچ


کربختیاری
ساعت21:10---19 مهر 1391
سلام سایت شمارو مشاهده کردم سایت خوبی داری لطف من وبلاگ منم در جمع دوستانت جا بده

کربختیاری
ساعت21:10---19 مهر 1391
سلام سایت شمارو مشاهده کردم سایت خوبی داری لطف من وبلاگ منم در جمع دوستانت جا بده

رامین
ساعت23:08---24 ارديبهشت 1391
سلام تشکر ویزه دارم

یوسف
ساعت23:32---7 ارديبهشت 1391
با سلام خدمت گویل و دودیل مسئول سایت

دستتون درد نکنه

ولی یه مطلب در مورد صفحه میرزای بختیاری

تاریخ هایی که منه متن اویدنه تطابق ندارن لطفا تصحیح کنین تا ز اعتبار متن هایی که انویسین کم نَوابوه

1- 1281 ه.ق برابر با1239 ه.ش

2- 1234 ه.ق برابر با سال 1907

اولینه ندونم ولی دومی احتمالاً اشتباه چاچی بیده 1324



مريم
ساعت11:39---27 خرداد 1390
با سلام
من از اهالي انديكا شهرك كوشك در چند قدمي آبژدان مي باشم، جاههايي كه در متن اشاره كرديد كاملاً مي شناسم . امروز داشتم در رابطه با آترين يكي از پادشاهان خوزستان سرچ مي كردم مي خواستم بدونم زادگاه او كدوم يكي از شهرهاي خوزستان است؟ كه با سايت شما مواجه شدم بسيار خوشحالم كه افرادي مثل شما باعث زنده نگه داشتن ايل بختياري مي شوند.
با تشكر-مرادي


باران
ساعت20:59---8 آبان 1389
حضور شما نويسنده كرامي سلام عرض ميكنم اميدوارم همواره سلامت باشيد و ايام به كامتان باشد؛ من يك نويسنده و مؤلف ايراني درخارج از ايران يعني كانادا ميباشم واصالتا بختياري هم ميباشم تاليفات بنده بيشتر تاريخي ميباشد و در زمينه شعر هم فعاليت دارم اكر مايل بوديد ميتوانم در خصوص تكميل نمودن سايت و يا وبلاكتان با جنابعالي همكاري نمايم موجب افتخار است در جهت شناخت عميقتر از تاريخ اصيل ايل بختياري به هموطنانم جه در ايران و جه در خارج از ايران كليه همكاريهاي لازم را جهت تكميل سايت و يا وبلاكتان با شما داشته باشم ضمنا جهت اشنائي بيشترنام بنده باران ميباشد ؛ايام و ساعات خوشي را برايتان ارزومندم .بيروز و سرافراز باشيد

باران
ساعت23:26---7 آبان 1389
با سلام و با ارزوي بهترين ايام برايتان نوشته هاي شما در خور تحسين ميباشد جاي بسي افتخار است كه در جند ساله اخير افرادي مثل شما سعي در زنده نكاهداشتن تاريخ بزركان ايل غيور بختياري داشته اند اميدوارم در رسيدن به اهدافتان در زندكي خصوصيتان همواره موفق و مؤيد باشيد.انشاءا..

هرمزبالي پور
ساعت16:01---7 آبان 1389
بسيارعالي بود

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.